Ik stuitte op opmerkelijk nieuws uit de Verenigde Staten: in Sesame Street is gentrification gaande! De betaalzender HBO (die van Game Of Thrones, Girls en True Detective) heeft vorig jaar de uitzendrechten gekocht van de Amerikaanse zender PBS. En dat betekent nieuwe seizoenen, kortere afleveringen (maar wel meer) en herstructurering in Sesame Street.

Koekiemonster eet zijn koekjes in een koffiezaakje en Oscar Mopperkont recyclet afval: Sesame Street anno 2016 ziet er hip en fancy uit. Dat mocht ook wel, want als je op YouTube naar oude afleveringen kijkt was Sesame Street wel een beetje shabby geworden.

hoopers-store

(c) HBO

Toch worden er kanttekeningen bij de ‘regeneration of Sesame Street‘ gezet. Het kinderprogramma is van oudsher gemaakt met het idee om educatie-televisie te maken voor minder bedeelde kinderen, die vaker voor de tv worden gezet dan kinderen uit rijkere gezinnen. De inspiratie van Sesame Street kwam uit the Bronx, New York, waardoor de plaatsen er grunge-hippie-achtig uitzagen. Nu woont Elmo in een brownstone en gaat Abbey Cadabby naar de community garden. De vibe die Sesame Street bij de betaalzender HBO heeft gekregen lijkt meer voor de witte, upper-middle class te zijn.  Het feit dat er dus ook betaald moet worden om de nieuwe afleveringen te zien werkt niet bepaald mee om dit stigma te ontkrachten.

En wanneer komen de hipsters en yuppen in Sesame Street? Is er sprake van een rent-gap? Wordt Sesame Street al te duur voor Pino?

Waarom is Pino geel ?!?

De nieuwe seizoenen focussen op een paar (nieuwere) karakters uit de serie: Elmo, Abbey, Koekiemonster en Rosita. Betekent het dan toch dat het te duur is geworden voor Pino en dat Oscar Mopperkont, zwerver, weggejaagd is?