Scandinavië. Verwacht wisselende landschappen, allemaal even prachtig. Vlaktes en kusten met hier en daar een boerderijtje in die typische Scandinavische rood- en geeltinten. Bossen en bergen met prachtige meren. Gletsjers en immense dalen. Een trein die een uur lang doorraast zonder enig station tegen te komen. Maar Scandinavië heeft ook hippe steden met trendy inwoners, gratis bussen naar de IKEA en overal koffiebarretjes voor de Zweedse fika.

Afgelopen zomer ben ik in anderhalve week langs vier Scandinavische steden gereisd. Begonnen in Kopenhagen, via de Zweedse kust richting Oslo, vervolgens de één van de mooiste spoortrajecten ter wereld gevolgd naar Bergen en tot slot een paar dagen in Stockholm. In dit artikel probeer ik je iets te vertellen over de highlights van de reis en waarom ik stiekem al aan het dromen ben over de volgende Interrail bestemming.

img_0520

De hogesnelheidstrein van Malmö naar Gotenburg

Kopenhagen

De stad van de pittereske Nyhavn, het shopwalhalla van Deens design (oh had ik maar geld te veel…) en gekke fietsregels. Kopenhagen stond al lang op mijn lijstje en wauw – wat een leuke stad! Op Oikos Online is al een stuk te lezen over tips in Kopenhagen en met deze tips ben ik het helemaal eens. Zelf overnachtte ik in een Airbnb in Frederiksberg, een wijk en aparte stad binnen Kopenhagen vlakbij de Frederik Have en de dierentuin. Huur zeker een fiets! Het is goed fietsen in Kopenhagen – al wordt aangeraden om tijdens rush hour als toerist niet te fietsen als je de regels niet begrijpt. Want die zijn er, in tegenstelling tot in Utrecht, wél. Maar als je zegt dat je uit Nederland komt, weten de fietsverhuurders zeker dat je gehuurde fiets heel terug komt. We zijn wel wat gewend.

Zo kun je makkelijk kris kras door de stad fietsen, van Christianshavn via een mega awesome fietsbrug richting Nyhavn maar ook richting hipster walhalla Norrebø. Kopenhagen was de duurste stad van de vier steden, maar in de zomer kun je neerstrijken in een van de vele parken die Kopenhagen rijk is met je avondeten. En oh, die Deense pølser, die overal in kraampjes op straat verkocht wordt, is heerlijk! Zeker uit proberen!

img_0392

It is not a hotdog, it is a pølser

Oslo

Deze stad heeft mij echt enorm verrast – na Kopenhagen voelde deze stad compact en geordend aan. De centrale as van het centrum is de Karl Johans gate met enerzijds het station en anderzijds het Koninklijk paleis. Wij hadden een heel leuk hotelletje in een zijstraat van de Karl Johan. De meeste toeristische attracties in het centrum liggen aan deze straat en tevens is het goed winkelen op deze straat.

Fascinerend vond ik de Aker Brygge, het ‘waterfront regeneration‘ project van Oslo. Een uitgestrekte boulevard – heel hipster – met een prachtig uitzicht op de fjorden. Je kunt ook het Akerhus fort oplopen voor een mooi uitzicht op de ferries die vertrekken richting de fjorden. Maar het aller-, allermooiste uitzicht vind je op de Opera van Oslo. Dit prachtige moderne gebouw lijkt op een soort ijsberg. Je kunt het gebouw opklimmen en doe dat vooral bij zonsondergang. Een woord: mooooooooooi.

img_0536

Vanaf Oslo Opera

Bergensbanen, Bergen

Op naar het Noorden. De Bergensbanen is écht een prachtig spoortraject. In zeven uur krijg je verschillende typische Noorse landschappen voorgeschoteld, waar ik de Hardangervidda-hoogvlakte (en gletsjer) echt adembenemend vond. Ik ben een typische Hollander die alleen maar polder gewend is en ik heb ook nog niet heel veel bergen gezien in mijn leven. De snelstromende beekjes, meren en hoogte en de prachtige dennenbossen op lager niveau. De trein komt op 1222,2 meter op het hoogste station Finse. Dat is hoog! Ik wil iedereen aanraden die in Oslo of Bergen is, de Bergensbanen te nemen! Je kunt de rit ook ‘s nachts weer terug maken maar dan zie je jammer genoeg weinig van het uitzicht.

img_0709

Het uitzicht vanuit de trein op de Bergensbanen

Bergen was zelf een schattig plaatsje, het toeristische centrum voelde net aan als een dorpje na het bezoeken van twee grote steden. Het op de Werelderfgoedlijst staande Bryggen is net zo idyllisch als de Deense Nyhavn maar iets minder gezellig omdat de Bryggen aan een weg ligt. In plaats van restaurantjes huist in de Bryggen bijna in elk gebouw een tourist shop. Bergen is een leuke stad om door heen te slenteren – de zuidkant van het centrum bestaat uit allerlei pittoreske Scandinavische huisjes waardoor ik pleit voor meer Scandinavische invloeden in ons Nederlandse straatbeeld. Ook leuk om te doen is de Floibanen te nemen naar Mount Fløyen. Dit is de ‘eerste’ berg gezien vanuit de haven – een van de zeven bergen waar tussen de stad ligt. Nu snap je waar de naam vandaan komt… Je kunt hier van het uitzicht genieten, Chinezen uitlachen en wandelen door het bos. Het was wel jammer dat op zondag (de volle dag dat wij in Bergen waren) veel dicht was en dat het vaak regent in deze stad. De Vismarkt is een tourist trap en een lekker duur ijsje kun je aan de zijkant van de Brygge halen (volgens mij 7 euro !!). Alles voor de foto.

img_0870

Brygge, Bergen

Stockholm

Last but definitely not least – Stockholm! Eerlijk gezegd waren we al best moe van alles wat we gezien hadden, dus we kozen een beetje lui voor een hop on, hop off toeristenbus om de stad te verkennen. Stockholm bestaat uit verschillende eilanden met elk een andere sfeer. Je hebt, net als in Oslo overigens, een museumeiland met allerlei toffe musea, waar we helaas geen tijd voor hadden. Gamla Stan is het oudste stadsdeel van Stockholm en leuk om door heen te slenteren (lopen op een normaal tempo gaat wat lastig met alle toeristen). Heel fijn was het chillen op Stortorget, het Grote Plein, (het was warm) waar een straatmuzikant het gehele repertoire van The Tallest Man On Earth speelde – heel fijn.

img_1116

De Oude Stad van Stockholm

Wij verbleven zelf op het hippe zuidereiland – Södermalm – wat gekscherend SoFo wordt genoemd naar de New Yorkse variant. En eerlijk, met een hoge dichtheid van koffiebars en toffe kledingshops was het hipster gehalte vrij hoog. Ik sluit af met nog een tip voor een prachtig uitzicht op de stad. Op de kaart links van de hoofdstraat van Södermalm (Götgatan) is een klein wandelpad/ parkje waar je lekker kunt zitten en de zon zien ondergaan waardoor een gouden gloed komt op Gamla Stan en het Raadhuis waar het Nobelprijs diner plaatsvindt.

img_1037

Gamla Stan bij de laatste zonnestralen

Natuurlijk valt er veel meer te ontdekken in alle steden, omdat ik er zelf maar zo kort verbleef. Maar dat is de charme van Interrail – elke keer een nieuwe stad met een andere vibe terwijl de Scandinavische landen qua cultuur zo dichtbij de onze ligt.

Interrail – mijn tips

Voor de reis zag ik best op tegen de lange treinreizen die we op sommige dagen gingen maken (Stockholm – Amsterdam was echt dik 22 uur) maar de meeste reizen zijn mij flink meegevallen! Je tijd breng je starend uit je raam door, lezend in je boek of slapend door. Het scheelt enorm dat de treinen in Scandinavië een stuk comfortabeler zijn dan de doorgaande Intercity van de NS, daarom:

  • Neem de nachttrein!
    In deze speciale treinen kun je een slaapcoupé reserveren (dit kost extra) of gewoon in een stoel de nacht doorbrengen – je slaapt toch slecht in een wiebelende trein waar elk volgende station wordt omgeroepen. Met een Flexi-pass kun je de nachttrein opschrijven op de dag van aankomst, waardoor je in principe langer kunt reizen op één dag, en dus van Stockholm naar Amsterdam kunt reizen. ‘s Nachts proberen te slapen, overdag een nieuwe stad ontdekken.
  • Niet voor elke trein is het verplicht om te reserveren…
    In het buitenland is een stoel reserveren veel normaler dan in Nederland gezien de afstanden. Het reserveren in Duitse treinen is gratis, maar vaker kost dit geld. Het is aan te raden om voor treinen waar van je te voren weet dat het toeristische treinen zijn als de Bergensbanen of voor treinen op gunstige tijden op de dag die waarschijnlijk drukker zijn (zoals de trein van 10 uur van Kopenhagen naar Hamburg) te reserveren. Of als je graag zeker wilt zijn dat je kunt zitten. Je kunt voor alle treinen reserveren maar soms zaten wij in een vrijwel lege trein waardoor onze reservering onnodig was plus het maakt je iets minder flexibel tijdens je reis. Voor hogesnelheidstreinen als de Thalys of de X2000 in Zweden is reserveren verplicht. Let hier goed op!
  • … Maar reserveringen zijn om te boeken!
    Terugkomend op het vorige punt, we hebben maar een keer vertraging gehad en hebben onze reservering gratis kunnen omboeken voor een andere trein.
  • Tot je 26e is een Interrail  pas goedkoper – een reden om het snel te gaan doen! Het is echt een relaxte manier van reizen; je hoeft niet drie uur van te voren op het vliegveld te zijn en in te checken en al dat gedoe en je stapt midden in het centrum van de stad uit. Je ziet zo veel meer van het land! En je gaat op een of andere manier onze Nederlandse Spoorwegen wel begrijpen – ons spoornetwerk is echt druk!

img_1130