Als het allemaal een beetje mee zit moet het per april 2019 mogelijk zijn, want Lelystad Airport gaat uitbreiden. Lelystad Airport, nu nog een klein regionaal vliegveld met als hoofdgebruikers een vliegschool en particulieren, moet in 2043 uitgegroeid zijn tot een hoogwaardige vakantieluchthaven. Het einddoel is om circa 45.000 vakantievluchten per jaar te realiseren. Lelystad Airport gaat uitbreiden om zo Schiphol, dat wegens afspraken en geluidsnormen nauwelijks verder kan groeien, te ondersteunen in de groeiende vraag naar vliegbewegingen.

Als je je bedenkt dat Lelystad dit jaar haar vijftigste verjaardag viert, is het niet heel raar dat Lelystad Airport pas sinds 1973 een officieel vliegveld is. Ooit begonnen als langgerekt grasveld waar vliegtuigen landden met onderdelen en instrumenten voor het leegpompen van de Flevopolder is Lelystad Airport nu een regionaal vliegveld, met sinds 1981 een verharde baan. De grootste gebruikers zijn voornamelijk de lokale vliegschool en particulieren. Maar daar gaat verandering in komen, want Lelystad Airport gaat samen met Eindhoven Airport een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo moet er ruimte voor Schiphol ontstaan om zich meer te kunnen concentreren op het zakelijk vliegverkeer en intercontinentale vluchten. Volgens de rijksoverheid zijn deze twee sectoren van groot belang voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee onze welvaart.

Schiphol, op dit moment de derde luchthaven van Europa, na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs), is sinds 1993 eigenaar van Lelystad Airport. Om aan de groeiende vraag naar vliegbewegingen te kunnen voldoen moet Schiphol uitbreiden. Aangezien dit in strijd is met de afspraken die gemaakt zijn met bewoners uit omringende gebieden van Schiphol en geluidsnormen waar Schiphol aan moet voldoen, ziet Schiphol geen mogelijkheid uit te breiden op eigen gebied. Daarom is er gekozen om Lelystad Airport te ontwikkelen als Twin Airport. Vanaf april 2019 moet Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Dit zullen vooral vluchten richting het Middellandse Zeegebied worden. Er waren voor het eerste jaar 2.000 vluchten gepland, door vertraging van het project worden dat er mogelijk 4.000. Dat aantal is hoe dan ook bescheiden vergeleken met Schiphol: Schiphol had vorig jaar 479.000 starts en landingen. Met de uitbreiding wordt Lelystad het zesde internationale vliegveld van Nederland, naast Amsterdam, Eindhoven, Groningen, Maastricht en Rotterdam.

Volgens de Alderstafel Lelystad ontwikkeling airport, een overlegtafel over de ontwikkeling van de luchtvaart in Lelystad, zal de ontwikkeling van Lelystad Airport een impuls geven aan de regionale economie en werkgelegenheid. In eerste instantie zal de ontwikkeling van het vliegveld in de bouw leiden tot werkgelegenheid. Later zal er werkgelegenheid ontstaan op en rondom de luchthaven zelf. Afhankelijk van het tempo waarin de luchthaven groeit, neemt de werkgelegenheid toe van 400 directe arbeidsplaatsen (bij 10.000 vliegtuigbewegingen) tot 1.000 (bij 25.000 vliegbewegingen) en tot ca. 2.500 in het meest maximale scenario (bij 45.000 vliegtuigbewegingen).

Maar is ook veel weerstand. Veel natuurliefhebbers in en rondom Lelystad zijn bang voor schade aan de nabijgelegen natuur, waaronder de Oostvaardersplassen. Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad van Lelystad echter voldoende garantie gekregen dat de ‘natuurlijke kenmerken’ van de omliggende natuurgebieden niet worden aangetast door uitbreiding van de luchthaven.

Een andere kwestie heeft te maken met het luchtruim. Omdat luchtverkeer vanuit en naar Lelystad het verkeer van en naar Schiphol niet mag hinderen is het Lelystadse luchtverkeer genoodzaakt lager te vliegen. Veel mensen zien hier problemen in, waaronder mogelijk meer geluidsoverlast. Een oplossing zou zijn om het luchtruim opnieuw in te delen. Maar volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Milieu, PvdA) is de herinrichting van het luchtruim niet klaar voor 2023. Het proces verloopt dus erg traag. Bovendien is er nog geen politieke overeenstemming met België en Duitsland, terwijl deze overeenstemming wel nodig is voor Nederlandse luchtruimwijzigingen.

Terwijl de politiek zich bezighoudt met natuur en een herverdeling van het luchtruim zijn de commerciële gesprekken om potentiële maatschappijen naar Lelystad te trekken begonnen. Transavia, dochteronderneming van KLM, heeft zo goed als ingestemd met het vliegen vanaf Lelystad Airport. Voorwaarden zijn wel bredere openingstijden van het vliegveld en dat in 2025 voldoende andere maatschappijen zijn aangetrokken om Lelystad Airport succesvol genoeg te maken. Ondanks deze instemming zullen heus niet alle Transavia toestellen vanaf Lelystad gaan vliegen. KLM benadrukt dat Lelystad zal gaan fungeren als vakantieluchthaven. Een groot aantal Transavia vluchten, waarmee veel zakenmensen reizen, zullen dus via Schiphol blijven vliegen. Maar een retourtje Lelystad-Mallorca is vanaf 2019 niet heel ondenkbaar.