Wereldwijd trekken steeds meer mensen naar de stad. Volgens de Verenigde Naties leefde in 2016 ongeveer 54,5 procent van de wereldbevolking in steden. De prognose van de VN voor 2050 is dat twee op de drie personen in de wereld een stadsbewoner zal zijn. Naast de groeiende stedelijke bevolking krijgen we ook te maken met de effecten van klimaatverandering, zoals de stijging van de zeespiegel. Volgens het klimaatpanel van de Verenigde Naties zal de zeespiegel deze eeuw wereldwijd zo’n 26 tot 82 centimeter gaan stijgen. Voor het jaar 2300 is er berekend dat de zeespiegel zelfs tot een schrikbarende 3.6 meter kan stijgen. Vooral de laaggelegen gebieden in de wereld, waar ongeveer veertig procent van de wereldbevolking woont, krijgen hiermee te maken. Zouden drijvende steden de oplossing kunnen zijn?

De eerste drijvende stad moet voor de kust van het Frans Polynesische eiland Tahiti komen te liggen. Frans Polynesië bestaat uit meer dan 100 eilandjes en is enorm kwetsbaar als de zeespiegel blijft stijgen. Door een drijvende stad te bouwen hopen zij een duurzame oplossing te vinden en tegelijkertijd een voorbeeld te zijn in de strijd tegen klimaatverandering. Deze innovatieve drijvende stad zal ontwikkeld gaan worden in samenwerking met het Amerikaanse Seasteading institute en hun financiële partner Blue Frontiers uit Singapore. Sinds de overeenkomst tussen deze partijen in januari van 2017 getekend is, is het Seasteading institute bezig met het creëren van de juiste politieke en economische omstandigheden en om stakeholders bij elkaar te krijgen om de drijvende stad te creëren. De bouw van de stad begint in 2019 en ze hopen dat de eerste 300 bewoners in 2020 kunnen intrekken. De stad komt trouwens niet ergens midden de oceaan te liggen, maar in binnenwateren zo’n 1 kilometer van de kust. Dit zal gedaan worden om de stad in eerste instantie te beschermen tegen de hoge golven van de oceaan. Hoe dat precies werkt en welke impact dat op de omgeving heeft is niet duidelijk. Het instituut benadrukt dat de invloed op de lokale omgeving zo minimaal moet zijn.

Volgens het instituut zal de stad gebouwd worden op 12 ecologisch vriendelijke platforms. De stad zal gaan bestaan uit huizen, scholen, kantoren, onderzoekscentra, winkels en openbare ruimten die gemaakt zullen worden van lokaal hout, bamboe, kokosnoten en gerecycled metaal en plastic. De kosten zullen oplopen tot zo’n 60 miljoen dollar. Daarnaast krijgt de stad een speciale regelgeving waardoor het aantrekkelijk voor bedrijven zal worden om zich hier in een later stadium te gaan vestigen.

Het bedrijf mag in 2019 aan de slag gaan met een zeegebied van 100 hectare, in de buurt van het populaire vakantie-eiland Tahiti. Tegen 2020 zouden een tiental structuren met drijvende huizen, hotels, restaurants en kantoren klaar moeten zijn. Maar voor ze überhaupt mogen beginnen met bouwen moeten nog een aantal flinke hindernissen overwonnen worden. Zo moet er eerst aangetoond worden dat een drijvende stad goed is voor de lokale economie. Daarnaast moet ook worden aangetoond dat de drijvende stad milieuvriendelijk zal worden. Bovendien moet het plan nog worden goedgekeurd door de lokale overheid en mogelijk zelfs door Frankrijk.

Of we binnen korte tijd allemaal naar college peddelen, valt te betwijfelen. Maar als de bouw van de eerste drijvende stad succesvol blijkt, kan dat wel degelijk een nieuwe toekomst betekenen voor heel wat eilanden en andere laaggelegen gebieden.

Wil je zien hoe zo’n drijvende stad eruit zou moeten komen te zien? Klik dan hier.