Als je wel eens over het plein hebt gelopen tussen Hoog Catherijne en Utrecht Centraal zal het je vast wel eens opgevallen zijn dat de kans 100% is dat je wordt aangesproken door iemand van het goede doel. Dit is niet de enige plek waar dit gebeurt en je hebt vast wel eens je ouders gefrustreerd horen zuchten dat er weer zo’n kutstudent van het goede doel voor de derde keer die week voor de deur staat. De wervers zijn niet populair onder de mensen, maar hoe komt het dat er toch zoveel goedlopende goede doelen zijn in Nederland?

Iedereen weet dat Nederlanders bekend staan als een van de meer gierige bevolkingsgroepen van de westerse wereld, maar is dit ook zo? Nederland is qua goede doelen juist een van de meest vrijgevige landen op aarde. Er wordt jaarlijks door Nederlanders meer dan 2,4 miljard euro (ja dat lees je goed) gedoneerd aan het goede doel. Goede doelen zijn ingebakken in de Nederlandse samenleving,we willen mensen helpen. Behalve als je diep in de schuldsanering zit is de kans heel groot dat jij of je ouders een of meerdere goede doelen structureel steunt. Toch doen de meeste mensen dit niet vanzelf. Je hebt natuurlijk grote doelen in Nederland zoals het KWF of Kika, die de meeste mensen al steunen omdat er gewoon van mensen verwacht wordt dat ze meesteunen aan een medicijn tegen kanker. Maar ongeveer 70% van al het geld dat naar goede doelen gaat, gaat naar sociaal maatschappelijke doelen zoals Amnesty International, Save the Children en Oxfam Novib. Ongeveer 13% van de Structurele donaties die elk van deze doelen ontvangen zijn van mensen die vanuit zichzelf het goede doel hebben opgezocht en zijn gaan doneren, en de andere 87% komt van mensen die zowel op straat als aan de deur gewerfd zijn.

Sinds een maand werk ik als zo’n werver. Niet persé omdat ik ik zo’n fantastisch marketingtalent bezit, en al helemaal niet omdat ik het bijster goed aan verdien (zo goed ben ik niet) maar gewoon omdat ik een kijkje in de keuken wilde van wat er ou precies gebeurt bij die goede doelen, en omdat ik mensen ervan bewust wil maken wat voor problemen er spelen op de wereld. De eerste keer dat ik ging werken had ik verwacht dat bij ongeveer 290 van de 300 deuren waar ik aan zou bellen die dag ik meteen de deur in mijn blije bakkes gegooid zou krijgen. Mensen hebben er geen zin in als je bij ze komt “bedelen” voor geld. Niks blijkt mindr waar. Ik heb gemerkt dat als je niet al te opdringerig je verhaal doet, en als doel stelt om mensen bewust te maken waarvoor je aan de deur staat, ze altijd in ieder geval bereid zijn om naar je te luisteren. De reden dat de meeste mensen dan niet jouw doel erbij willen hebben is juist omdat ze al aan 6 andere goede doelen gemiddeld 10 euro per maand doneren, en anders zou het een beetje te gek worden voor ze.

Ook is het zo dat de goede doelen in Nederland over het algemeen een CBF kenmerk hebben, waardoor je kunt naagaan hoeveel procent van elke gedoneerde euro precies bij het goede doel zelf aankomt. Bij doelen als Save the children en Plan Nederland ligt dit percentage rond de 90%, en bij de meeste Nerderlandse doelen in iedere geval boven de 80%.

Dus de volgende keer dat je wordt aangesproken op straat, of dat er iemand voor het goede doel voor de deur staat, neem even de tijd om in in ieder geval naar ze te luisteren, en ga voor jezelf na of je het doel wil steunen omdat je het doel zelf zo goed vindt, of omdat je persé iets goeds wil doen voor de wereld. Nederland kent zoveel goede doelen, er zit er vast ook wel een voor jou bij.