Is Formule 1 in Nederland haalbaar?
Sinds Max Verstappen over werd genomen door Red Bull team leeft Formule 1 voor het eerst sinds lange tijd weer in Nederland. Waar je vroeger moet zappen naar rare Duitse tv zenders om de wedstrijden te volgen, worden de races tegenwoordig gewoon uitgezonden bij Ziggo. Al deze plotselinge Formule 1 fans willen het liefst maar één ding. Een grand prix bijwonen die in Nederland wordt gereden. De laatste tijd is er veel om te doen in het nieuws en ik was in het begin ook enthousiast. Het circuit ligt er dus gas erop en rij die race hier. Helaas gaat dit niet zo makkelijk en is het door Nederlandse regelgeving een stuk lastiger dan vijftig jaar geleden om hier een Formule 1 race te organiseren.
In Nederland liggen twee circuits die eventueel in aanmerking zouden kunnen komen voor een Nederlandse grand prix race. Het TT circuit Assen (circuit van Drenthe) is de eerste kandidaat. Naast de jaarlijkse TT van Assen en vele andere evenementen zou een formule 1 race hier prima gereden kunnen worden. Het circuit is geschikt bevonden en volgens het laatste nieuws zou het circuit zelfs de officiële backup van de Formule 1 race in Nederland worden, mocht de eerste locatie de financiering niet rond krijgen. De baan zou gunstig liggen voor onder andere Duitsers die graag naar Formule 1 races komen kijken aangezien Assen dichter bij het Rührgebied ligt dan het circuit bij Hockenheim in hun eigen land. Voor de provincie is de Formule 1 dus een uitgelezen kans om zichzelf op de kaart te zetten.
De tweede kandidaat is het circuit van Zandvoort. Tussen 1952 en 1985 werd hier al de grand prix van Nederland gereden totdat van hogere hand werd bepaald dat circuits in andere landen de voorkeur kregen boven Nederland. Wat toendertijd meespeelde (net als bij de huidige discussie) is de milieu beweging. De laatste jaren van de grand prix in Nederland op het circuit van Zandvoort stonden vooral in het teken van protesten. Het was voor de organisatie makkelijker om een race te organiseren in een land als Qatar. Daarnaast was het voor deze olierijke staten makkelijker om de financiering rond te krijgen en was er nauwelijks protest over de impact op het milieu.
Nu lijkt Zandvoort (mede vanwege de historische achtergrond) dus weer de grote kandidaat om de race te gaan organiseren. De eigenaar van het circuit, prins Bernhard van Oranje, is sinds zijn overname in 2016 bezig om de Formule 1 naar dit land te halen. Het enige wat op dit moment de organisatie nog in de weg zit is het betalen van de organisatie kosten. Deze worden geschat op zo’n 40 miljoen euro. Toen dit bekend werd heeft de overheid direct laten weten dat ze het niet zit zitten om in het evenement te investeren. Dit betekend dat private bedrijven dus uiteindelijk het geld zullen moeten betalen. De 40 miljoen omvat naast organisatiegeld ook nog de renovatie van het circuit om het Formule 1 klaar te maken.
De prins is ervan overtuigd dat hij de financiering rond krijgt. Hij garandeert een Formule 1 race met Max Verstappen in 2020 op circuit Zandvoort. Of het hem gaat lukken is nog maar de vraag. De rede dat de overheid besloot om niet mee te investeren was omdat ze niet zagen hoe ze hun investering precies terug zouden kunnen verdienen. Private bedrijven zullen tegen hetzelfde probleem aanlopen en ze zullen zichzelf afvragen; kan ik deze investering wel terug verdienen? Op dit moment is dit moeilijk te zeggen, maar als achteraf blijkt dat het totaal niet rendabel is om in Circuit Zandvoort te investeren zal de race Nederland slecht eenmalig aandoen.
Als fan van de Formule 1 zou ik uiteraard graag samen met mijn vader naar Zandvoort afreizen om Max Verstappen live te zien rijden. Als ik vanuit het economisch perspectief kijk is het echter nog maar de vraag of we dit allemaal wel moeten willen. Helpen we alleen een prins zijn droom waarmaken of gaan we daadwerkelijk iets verdienen aan een Grand Prix in Nederland? Als ik kijk naar het bedrag en de persoon die achter de organisatie staat lijkt het eerder op de droom van de prins. En in dit hele verhaal zijn de kosten voor het milieu die voor de protesten in 1985 zorgde niet eens meegenomen….