Zoals veel geografen weten begon toerisme voor Nederland in de badplaats Scheveningen. Door de komst van de spoorwegen werd de kust een aantrekkelijk vakantieverblijf voor de Duitse elite. Ze verbleven in Grandhotels zoals het Kurhaus, waar ze in het begin badderden in een bad vol zeewater en later werden gedragen naar de zee om ditmaal echt de zee in te duiken. Het was de Gouden Eeuw voor Scheveningen. Echter is het met de opkomst van goedkope vluchten naar de Côte D’Azure en de slopende hand van modernist Reinder Zwolsman bergafwaarts gegaan met Scheveningen. De komst van Lego Discovery Center in 2020 versterkt naar mijn mening deze afbraak van Scheveningen als authentieke badplaats.

Lego Discovery Center is een productie van Merlin Entertainments, net zoals Sea Life dat zich al in Scheveningen bevindt. Merlin Entertainments is een bedrijf, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, dat 124 attracties bezit zoals bijvoorbeeld Madame Tussauds en Legoland (zie de figuur). Ze gaat hiermee de concurrentie aan met Disneyland Park, de Efteling en Europa Park. Het is voor Merlin logisch om zich opnieuw te vestigen in Scheveningen aangezien bezoekersaantallen van Sea Life drastisch zijn verminderd. Een oplossing voor het opkrikken van de bezoekersaantallen kan een combinatiebezoek zijn van Sea Life en Lego Discovery Center. De attractie, die 3000 m2 groot wordt en waarbij de attracties zoals een LEGO bouw- en speelzone en 4D-bioscoop voornamelijk ondergronds zullen zijn, komt namelijk op de Boulevard te zitten. Het vestigt zich naast Sea Life, onder andere in een pand dat jaren leeg heeft gestaan.

Merlin Entertainments is eigenaar van attracties nummer 8 t/m 11, 15, 17 en 19

Kenmerkend voor Merlin Entertainment is dat ze opduikt op plekken waar het slecht gaat. Dit is het geval in Scheveningen; de kustplaats wilt inspelen op verhoging van bezoekersaantal in de niet-zomermaanden en het verlengen van de bedrijfsduur. Echter, deze doelen komen uit de structuurvisie van 2020 maar de plannen zijn, met nog een jaar te gaan, nog steeds niet behaald. Van de 20 miljoen toeristen die naar het strand komen zijn de meeste dagbezoekers die wekelijks Scheveningen bezoeken. Vanuit het perspectief van het lokale bestuur moet Lego Discovery Center hierin een verandering maken. Met de komst van de attractie moet Scheveningen een uitje voor het gezin worden. Hierdoor zullen bestedingen en bezoekersaantallen in de niet-zomermaanden toenemen. Lego Discovery Center is immers overdekt.

Echter, er komen kritische klanken van de op toerisme gespecialiseerde academici. De Boulevard van Scheveningen is ondertussen een heuse urban entertainment zone waarbij voorbij wordt gegaan aan de originele kenmerken van een badplaats; zon, strand, zee en de Haven. Waar de pier nog bijdroeg aan het authentieke imago van Scheveningen staat Lego City Center hier los van. De enige verbinding van de Merlin Entertainment attractie met Scheveningen is de miniatuur versie van Den Haag en Scheveningen, gebouwd met legoblokjes. Het gevolg is dat Scheveningen verandert in een attractiepark; je kunt er van een zip line en bungeejumpen, er is een reuzenrad en een trampolineparadijs. Noem het en Scheveningen heeft het. Tezamen met modernistische architectuur, als gevolg van Reinders Zwolsman die zonder visie de hamer heeft gebruikt, verdwijnt het karakter dat zo kenmerkend is voor Scheveningen. Een positieve ontwikkeling is de nieuwe Boulevard. Voor het ontwerp is de Spaanse architect De Solà Morales uitgenodigd. Hij heeft een ontwerp bedacht met hoogteverschillen waardoor je je als het ware over de golven waant. Daarnaast zijn verkeersstromen gescheiden en zijn er schelpen verwerkt in de grond. Hierdoor is de boulevard een met de natuur.

Academici zijn niet de enige die kritiek uiten. Bewoners van Scheveningen zijn bang dat de komst van Lego City Center zorgt voor verlies van authenticiteit. Tijdens een interview zei een bewoner: “Het hoort gewoon niet in Scheveningen.” Daarnaast zijn veel inwoners bang dat toerisme zal toenemen; “Door de komst van het Lego Discovery Center zullen er alleen nog maar meer toeristen komen naar Scheveningen.” Uit een correspondentie van Den Haag Centraal (2017) blijkt dat bewoners zich zorgen maken over de lawaai en stank die de horeca uitstoot en voor het belemmeren van uitzicht. Sommige bewoners zagen eerst nog de zee, maar door de horecagelegenheden kijken ze tegen een horeca gevel aan.

Hoewel Scheveningen al sinds de komst van de Duitse elite geen rustig kustdorp meer is, verandert ze mede dankzij de komst van Lego Discovery Center in een attractiepark. Wellicht zijn de nieuwe bezoekers positief voor de horecaondernemingen en bestedingen. Toch doet deze toeristische ontwikkeling naar mijn mening afbreuk aan de authenticiteit van Scheveningen en in hoeverre ze zorgt voor een langere verblijfsduur is ook nog maar de vraag.