Drie Grensgevalletjes

Ik ga in januari naar de Verenigde Staten! Norman, Oklahoma om precies te zijn. Om mij alvast te oriënteren op het land, pak ik er met plezier de kaart bij. We weten inmiddels waar de namen van de staten vandaan komen en waarom Alaska en Hawaii bij de Verenigde Staten horen. Ditmaal keren we terug naar het originele grondgebied van de Verenigde Staten. Er zijn vele grenzen in de Verenigde Staten te vinden. Soms zijn het verticale lijnen, soms horizontale lijnen en soms is het een rivier al met al niet heel boeiend. Het is allerminst grensoverschrijdend, maar toch zoek ik voor dit artikel de grens op! In het derde hoofdstuk van mijn Amerika Avontuur: Drie Grensgevalletjes.

Tennessee – Kentucky
Op de grens van Tennessee-Kentucky ligt het Daniel Boone National Forest. Dit natuurgebied is gelegen in de staat Kentucky en stopt precies op de grens met Tennessee. Zoals je ook op deze afbeelding hieronder kunt zien.

Bron: Google Maps

Hoewel het erop lijkt dat het natuurgebied niet over de grens gaat, doet de natuur dat in feite wel. Er is hier sprake van bedrog, Daniel Boone National Forest stopt officieel op de grens, maar over de grens in Tennessee is ook nog veel groen te vinden, kijk maar naar de satellietafbeelding hieronder. Wel is er een ander verschil merkbaar als je met de auto de grens van Tennessee naar Kentucky oversteekt. Het is namelijk hetzelfde verschil dat merkbaar is als je met de auto van België de grens naar Nederland oversteekt, het wegdek wordt kwalitatief toch een stuk beter. Over het algemeen wordt de infrastructuur in de Verenigde Staten als slecht beoordeeld en zijn vele wegen aan reparatie toe. Rhode Island scoort van alle staten het slechtst, 41 procent van de wegen en 22 procent van de bruggen zijn is slechte staat. Beleid van het land is echter zo ingesteld dat publieke infrastructuur, zoals wegen en bruggen, niet de prioriteit hebben in hun onderhoud. Hierdoor ontstaat ook publiek-private infrastructuur, tolwegen die worden onderhouden door bedrijven. Deze wegen zijn kwalitatief veel beter dan andere Amerikaanse wegen, maar kosten wel geld en tijd om er op te mogen rijden.

Bron: Google Maps

El paso – Ciudad Juárez
De steden El Paso en Ciudad Juárez lijken op het eerste oog één stad. Je zou ook eigenlijk niet beter weten als je niet wist dat El paso in de Verenigde Staten ligt en Ciudad Juárez in Mexico ligt. De twee steden worden gescheiden door de Rio Grande rivier en een groot ijzeren hek. De grens tussen de Verenigde Staten en Mexico is een veelbesproken onderwerp sinds het aantreden van president Trump. Het beleid van Trump is dat illegalen die opgepakt worden in de Verenigde Staten in Mexico hun asielproces moeten afwachten, een van de steden waarnaar deze migranten worden verplaatst is Ciudad Juárez. In het geval dat hun verzoek wordt goedgekeurd, is El Paso de eerste Amerikaanse stad waarin ze voet zetten als goedgekeurde asielzoeker.

Bron: U.S. Customs and border protection. De lange rij voor de douane verklapt eigenlijk al welk land links en welk land rechts op de afbeelding ligt.

Niagara Falls, NY – Niagara Falls, ON
Op het grensgebied tussen de Amerikaanse staat New York en de Canadese staat Ontario bevindt zich een wereldbekend natuurpark, namelijk de Niagara Watervallen. De watervallen zijn naast een bron van water en inkomen door toerisme ook een bron van elektriciteit. Waterkracht wordt omgezet in stroom voor de omgeving, bijvoorbeeld voor de steden aan de beide kanten van de rivier, die toevalligerwijs allebei Niagara Falls heten. Watervallen zijn een belemmering voor de scheepvaart en het mag duidelijk zijn dat schepen niet vanaf Lake Erie naar Lake Ontario varen via de Niagara rivier. Om deze reden is het 43 kilometer lange Wellandkanaal gegraven. Dit kanaal verbindt nu aan de ene kant Chicago, Detroit en de Grote Meren met aan de andere kant Toronto, Montréal, Quebec en de Atlantische Oceaan. Geschat wordt dat jaarlijks 30 miljoen ton aan vracht dit kanaal passeert.

Bron: Erwin Meier. De buitenkant van de rivierbocht is Canada, aan de binnenkant ligt de VS.