Zandvoort aan het racen

Het circuit park in de badplaats Zandvoort wordt in mei opnieuw beschikbaar gesteld voor het grootste motorsport event – Formule 1. Vorig jaar was het nog maar de vraag of zoiets haalbaar is, maar in 2020 is het zover. Nederlandse F1-fans hoeven niet langer naar het buitenland af reizen om Max Verstappen te zien racen. De gemeente verwacht echter dat er slechts raceauto’s naar het event komen en dat de bezoekers hun eigen auto thuis laten staan. In het mobiliteitsplan van Zandvoort is opgenomen dat honderdduizenden fans gebruik moeten maken van het openbaar vervoer en de eigen benen om zowel op de fiets als lopend de racebaan te bereiken. 

Bezoekers Formule 1 moeten zich opmaken voor lange wandeltochten

Parkeren in Zandvoort zelf is alleen een optie voor bewoners en deelnemers aan de race. De reguliere toegangswegen N200 en N201 worden drie dagen overgenomen door het openbaar vervoer. Het plan is om 150 opstapplaatsen over het hele land aan te wijzen waarbij bezoekers vervoerd worden met touringcars. Pendelbussen worden ingezet om vanaf Park & Ride-parkeerplaatsen in de omgeving de toeschouwers naar het circuit te brengen. Het gaat er trouwens niet om ze bij de deur af te zetten. Van bezoekers wordt verwacht de laatste 1,5; 4, en voor de sportieve ook, 6 kilometers naar het evenement te lopen. 

Een derde van de mensen is bereid om te fietsen, bleek uit de enquêtes bij de kaartverkoop. Een vierde woont ook op minder dan 25 kilometer van de racebaan vandaan. Voor deze bezoekers worden Park & Bikes-plaatsen gefaciliteerd op maximaal 10 kilometer van het circuit. Het grootste deel van de toeschouwers is dan alsnog afhankelijk van de bus en de trein. 

Organisatie van Formule 1-race in Zandvoort verwacht dat 100 duizend bezoekers op de fiets komen

Het spoort echter niet met de inzetbare treinen. Om de toestroom bezoekers de drie racedagen op te vangen moeten er namelijk tot twintig treinen per uur rijden (zowel tien heen als terug) tussen Haarlem en Zandvoort. Dat legt de dienstregeling van de NS overhoop. Momenteel is het haalbaar om acht treinen per uur te laten rijden. Als de capaciteit van het spoor wordt verhoogt belooft het een lang weekend te worden voor de vervoersmaatschappijen. Bovendien zijn de aanpassingen aan de stroomvoorzieningen en perrons vereist. Zeven miljoen euro wordt door de overheden bij elkaar gelegd om dit voor elkaar te krijgen. Deze investeringen hebben ook een politiek karakter: vanwege F1-weekend krijgt de spoorwegen kansen op modernisering. 

Spoorverzet: Formule 1-race Zandvoort heeft er een probleem bij

Vervoer van toeschouwers is niet het enige aandachtspunt van het evenement. Milieueffecten staan tevens op de voorgrond. Sinds het PAS onwettig is verklaard zijn de werkzaamheden aan het circuit bemoeilijkt wegens grote hoeveelheden stikstof die daarbij vrij komen. Natuurbeschermers maken zich bovendien zorgen over het lot van pad en hagedis wiens leefgebied wordt geasfalteerd. Zandwallen worden afgegraven om tribunes te maken en er worden toegangswegen aangelegd om de bereikbaarheid te verbeteren. 

Circuit Zandvoort: wel of geen bescherming van pad en hagedis?

Het organiseren van een raceweekend rondom een beschermd natuurgebied blijkt niet eenvoudig. Zandvoort als badplaats moet voor het event afgesloten worden voor strandbezoekers, pad en hagedis moeten worden verplaatst. Iedereen moet dus wijken voor de F1-fans.