Buitex Online #5

Dit is alweer ons laatste artikel over onze voorbereidingsreis naar Kiev, Moskou en Sint-Petersburg. In dit artikel vertellen we je alles over onze avonturen in Sint-Petersburg.

In de ochtend van 1 februari vertrokken we naar het busstation van Moskou om daarvandaan naar Sint-Petersburg te rijden. We hadden bijna de bus gemist, omdat wij het niet voor elkaar kregen om aan de alleen maar Russisch sprekende baliemedewerkster uit te leggen dat wij al kaartjes hadden gekocht. Gelukkig kon een Engels sprekend meisje ons helpen en haalden we op het laatste moment de bus. We hadden keus uit een ruime selectie films, dus we vermaakten ons wel. Na een busrit van 8 uur, kwamen we aan in Sint-Petersburg. We liepen naar ons hostel wat helemaal in het centrum van de stad lag, naast de Kazankathedraal (deze is geïnspireerd op de Sint-Pieter in Rome). We konden na een hele dag stilzitten niet wachten om hier het uitgaansleven te verkennen en we gingen dus ook direct naar de kroegenstraat van Sint-Petersburg om hier een paar drankjes te doen.

De Kazankathedraal

Na een geslaagde avond werden we de volgende ochtend wakker. Toen was het tijd voor het hoogtepunt van de reis (in ieder geval voor Valentijn), de Hermitage. De Hermitage is het één na grootste museum ter wereld. Duizenden kunstwerken zijn te bewonderen in het voormalige Winterpaleis van tsarina Catharina de Grote. De Hermitage heeft meerdere vestigingen, met haar belangrijkste natuurlijk in Sint-Petersburg. Daarnaast is er ook een Hermitage in bijvoorbeeld Amsterdam. De Hermitage in Sint-Petersburg had zoveel kunstwerken dat ze wel enkele werken konden missen, die ze in andere landen tentoongesteld hebben. En wát voor kunstwerken waren er te zien: grote meesters als Caravaggio, Rafaël, Rogier van der Weyden, Peter Paul Rubens etc. Daarnaast waren er enkele zalen met Russische kunst en de inrichting van het paleis zelf, maar alleen de zalen zelf waren al adembenemend mooi.

Het Winterpaleis
Het trappenhuis in de Hermitage
Valentijn die geniet van alle kunstwerken

Na ruim 3 uur door de Hermitage gewandeld te hebben, vonden we het mooi geweest. Via waanzinnig lange bruggen over de uitgestrekte rivier de Neva liepen we naar de Petrus- en Paulusvesting, het oudste gedeelte van de stad. Deze burcht, omgeven met een dikke bakstenen muur, huisvest de graven van tsaren en van leden van de Romanov-familie. Verder zijn er nog musea en enkele barretjes, maar doordat het minder goed weer was, was veel gesloten.

De Petrus- en Paulusvesting

Na de korte stop bij de Petrus-en Paulusvesting gingen we terug richting ons hostel, waarbij we nog even stopten bij de Kerk van de Verlosser op het Bloed. Deze kerk, in dezelfde stijl als de Basiliuskathedraal in Moskou, is een van de belangrijkste van de stad. De kerk is van binnen volledig met mozaïeken bedekt, wat heel indrukwekkend was. De kerk markeert de plek waar Tsaar Alexander II in 1881 vermoord is door aanhangers van het nihilisme.

De Kerk van de Verlosser op het Bloed

We kwamen, na het bezoek aan deze kerk, vermoeid aan in het hostel, maar we hadden die avond nog een afspraak met leden van EGEA Sint-Petersburg. We gingen met hen wat drinken in een bar en we hadden met hen een hele gezellige avond. Zij vertelden ons over het leven als student in Sint-Petersburg en we leerden hier veel nieuwe Russische woorden om in de laatste dagen uit te testen. Toen we de leden van EGEA Sint-Petersburg gedag hadden gezegd, gingen we meteen terug naar het hostel om zonder moeite in slaap te vallen.

De volgende dag hadden we namelijk twee belangrijke afspraken: Een bij het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg (NIP) en een bij de Russian Geographical Society (RGS). Voor onze afspraak bij het NIP moesten we naar de andere kant van de stad met de bus. Wij hadden geen idee hoe dit werkte, dus we zijn maar gewoon ingestapt. Iedere bus had echter een persoonlijke controleur, maar na wat gedoe lukte het alsnog om een kaartje te kopen. Bij onze halte gekomen, vonden we het gebouw van het NIP, waar we vriendelijk werden ontvangen door Maria Kachalova. Maria vertelde ons in vloeiend Nederlands over haar werk en hoe het NIP Nederlandse studenten helpt met studeren in Sint-Petersburg. Er worden lezingen georganiseerd, maar er zijn ook excursies. Bovendien kunnen zij studenten helpen met het krijgen van beurzen of het schrijven van scripties. Kortom, benader hen zeker als je ooit in Sint-Petersburg/Rusland wil gaan studeren!

Om de tijd te vullen tussen de afspraak met het NIP en de Russian Geographical Society, gingen we naar de Izaäkkathedraal. Dit is de grootste kerk van Sint-Petersburg die bekroond wordt met een gigantische koepel. We konden deze koepel beklimmen en hadden op die manier een fantastisch uitzicht over de hele stad.

De Buitexcommissie bovenop de Izaäkkathedraal

Na het bezoek aan de kathedraal stond ons alweer de laatste afspraak van de voorbereidingsreis te wachten: de Russian Geographical Society. We hadden hier een afspraak met Janet Karelina, de directrice van het departement in Sint-Petersburg. Er zijn meerdere departementen in Rusland, maar de oudste is in Sint-Petersburg. Janet Karelina gaf ons een rondleiding door het gebouw en vertelde ons over de geschiedenis van de RGS. De RGS werd opgericht in 1845 door niemand minder dan tsaar Nicholas I en was toen vooral bedoeld voor Russische ontdekkingsreizigers om bij elkaar te komen. Nu werken de leden van de RGS samen met onder andere geografen, etnologen en geologen die geïnteresseerd zijn in Rusland en houden ze ook tentoonstellingen. Het statige gebouw van de RGS was heel indrukwekkend. Janet Karelina liet ons de bibliotheek zien, waar oude bijzondere Russische boeken te vinden waren en er was nog een kaartenzaal. Bovendien was er een groot auditorium en een heel klein kamertje voor president Putin (hij is namelijk de voorzitter van de RGS), wat eenmaal per jaar, alleen door hem, gebruikt werd.

Nog een beetje verbaasd over wat we zojuist gehoord en gezien hadden, gingen we weer terug naar het hostel. Op onze een na laatste avond gingen we nogmaals naar de kroegenstaat, waar we al eerder geweest waren. Hier gingen we meerdere clubs af om te kijken wat wel en niet geschikt was voor 50 studenten. Na een welverdiende döner (deze was echt niet lekker) gingen we terug naar het hostel.

Op de laatste dag gingen we met één van de leden van EGEA naar Nieuw Holland. Dit is een kunstmatig eiland in het midden in de stad. Er zijn allerlei hippe restaurantjes en barretjes waar je lekker kan eten of een drankje kan doen. Bovendien was ook hier een schaatsbaan. We gingen echter vroeg weer naar het hostel, omdat onze vlucht heel vroeg zou zijn. We hadden via het hostel een taxi geboekt die ons om 4 uur ’s nachts naar het vliegveld bracht. Om 7:00 vlogen we via Riga weer terug naar Nederland en we kwamen om 9:00 Nederlandse tijd weer aan op Schiphol.

De toegangspoort tot Nieuw Holland

Dit was het laatste artikel van onze korte Buitex Online serie. We hopen dat jullie het leuk vonden om iets meer te weten te komen over onze voorbereidingsreis. Wij zijn met z’n vieren heel hecht geworden en vonden het leuk om jullie zo toch nog wat mee te geven van deze fantastische steden. We hopen dat we jullie enthousiast hebben gemaakt en we moedigen jullie aan om vooral zelf ooit nog naar Kiev, Moskou en Sint-Petersburg te gaan! Dasvidanja (Tot ziens)