Mundus op reis

Lieve lezers, voor de weken dat wij op Buitex zouden zijn, vroegen wij onze zusterverenigingen een stukje over hun buitenlandse avonturen te schrijven. In de weken dat de Buitex zou zijn heeft de Buitexcommissie geprobeerd om ons alsnog mee te nemen op reis. De verhalen van de andere verenigingen willen we jullie echter niet onthouden, dus daarom vandaag het verhaal van Mundus, de studievereniging van Geografie, Planologie en Milieumaatschappij-wetenschappen uit Nijmegen. Veel leesplezier!

Lieve V.U.G.S.’ers,

Laat ik even beginnen met hoe enorm jammer het is dat jullie Buitex dit jaar niet door kan gaan. Helaas zijn jullie niet de enige vereniging waarbij dit het geval is, ons tripje naar Budapest, Timisoara en Belgrado is tot onze grote spijt ook afgelast. Gelukkig hebben we nu in onze thuisquarantaine genoeg tijd om terug te kijken op de reis van vorig jaar, en dat was me er eentje. We reisden daarvoor namelijk af naar Vilnius, Minsk en last but not least: Kiev. Ik zal onze avonturen in deze steden met jullie delen, en wat meer vertellen over Kiev, zodat jullie je toch nog een beetje in deze miljoenenstad kunnen wanen vandaag.

Op 26 april namen we vanaf Schiphol het vliegtuig richting Vilnius. In de drie dagen dat we hier waren, hebben we ontdekt wat voor mooie, Baltische stad met toch wel veel Europese invloeden dit is. We hebben hier onder andere een lezing gehad van de geografische faculteit aan de Universiteit van Vilnius. Deze man sprak zelf in het Russisch waarop een tolk dit vertaalde naar het Engels. Misschien kan je je voorstellen dat niet alle informatie kraakhelder is binnengekomen in onze brakke koppies. Wel kregen we na afloop een prachtige kaart over de herkomst van mythische wezens, helemaal leuk. Naast deze interessante ervaring hebben we in Vilnius ook nog een dropping, stadstour en een lezing bij de gemeente over de plannen voor de komende paar jaar gehad. Uiteraard zijn we ook onze koning niet vergeten en hebben we zijn verjaardag goed gevierd in onze oranje kleding met wat karaoke.

Met de bus gingen we verder naar onze volgende bestemming: Minsk. Vanuit het niemandsland met uitgestrekte weilanden en bossen reden we opeens de wijken met witte sovjetflats binnen. Ik vond Minsk persoonlijk een erg bizarre stad. De communistische invloeden waren heel erg duidelijk te zien in de grote, open pleinen, perfect schone straten met om de tien meter een Wit-Russische vlag en vier gemeentewerkers die zich bezighielden met het schilderen van een klein hekje, puur om werkgelegenheid te creëren. In Minsk hebben we een stadstour en een kroegentocht gedaan, hebben we een voetbalwedstrijd bijgewoond en hebben we een interessante lezing bij de ambassade gekregen.

Op 2 mei 22:40 was het zover: onze nachttrein vertrok vanuit Minsk naar Kiev waar we, na een spannende grenscontrole, precies volgens planning om 8:00 ‘s ochtends aankwamen. De reis was op zijn zachtst gezegd niet heel comfortabel wat resulteerde in vermoeide Mundusianen, die gelijk door moesten naar hun eerste lezing bij de Nederlandse ambassade. Hier hebben we door middel van een quiz de stad al een beetje leren kennen. Zo heeft de stad bijna drie miljoen inwoners en een stedenband met onze eigen hoofdstad Amsterdam. In de metro daarheen was het druk, net zoals op straat. Hieruit bleek meteen dat dit een heel ander soort stad was dan Vilnius en Minsk, waar je niet continu het gevoel had op je spullen te moeten letten. Toch was het naast een stad in ontwikkeling ook een hele mooie stad met prachtige Russisch ogende gebouwen met gouden torentjes. Eenmaal aangekomen bij het hostel bleken er twee manieren te zijn om dit te bereiken: met een lift uit het jaar nul, of zes trappen op. Verder was het een prima hostel en na ons even te hebben opgefrist was het tijd voor een korte lezing van een docent over Tsjernobyl. Het was heftig om te horen hoe zij en haar Armeense familie de gevolgen van deze ramp persoonlijk hebben ondervonden. De volgende dag hebben we een wandeltour gekregen door de stad en hebben we in een heerlijk zonnetje alle highlights bezocht. In de avond hebben we ook het nachtleven ontdekt door middel van een kroegentocht. Het was hierbij soms opletten of je niet in een soort stripclub terecht kwam, maar de mixjes waren niet duurder dan twee euro dus we hebben ons goed vermaakt. Op zondag, de vrije dag, zijn ongeveer twintig Mundusianen naar het indrukwekkende Tsjernobyl geweest. Blij dit overleefd te hebben, niet alleen vanwege de radioactieve straling maar ook het rijgedrag van onze gids over de slechte wegen van Oekraïne, hebben we de reis afgesloten door samen te eten in een typisch Oekraïens restaurant. Maandag zijn we weer teruggevlogen naar Brussel en met de bus terug naar Nijmegen gegaan.

Al met al konden we terugkijken op een hele geslaagde reis waarin we drie heel verschillende, maar superleuke en interessante steden hebben bezocht. Ik hoop dat we snel weer op reis kunnen om andere mooie plaatsen te kunnen ontdekken, maar ik hoop jullie bij deze toch een beetje een beeld te hebben gegeven van Vilnius, Minsk en vooral van Kiev.