Amazon in Nederland, wordt dit een succes?

Amazon is een online retailer dat in 1994 is opgericht door Jeff Bezos in Bellevue, Washington. Amazon begon als online boekenwinkel, maar biedt inmiddels, zoals ook valt te zien aan het logo, allerlei producten aan (de pijl loopt van A tot Z). Sinds maart kun je ook via de Nederlandse website deze producten bestellen. Stappen wij Nederlanders massaal over van Bol.com naar Amazon.nl?

Allereerst wat achtergrondinformatie. Amazon haar marktplaatsen bevinden zich in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, Mexico, India, Brazilië, Australië, Singapore, China en sinds maart ook in Nederland. Amazon behaalt haar winst uit haar eigen verkopen, Amazon Web Services (AWS), commissies van externe verkopers en verwacht wordt dat het segment advertenties enorm zal groeien. Het succes van Amazon is te danken aan de aanwezigheid in veel verschillende industrieën: online opslag (Amazon AWS), filmproductie (Amazon Video), muziek distributie (Amazon Music), digitale publicaties (Amazon Kindle), biologische boodschappen (Amazon Fresh) en persoonlijke elektronica (Amazon Echo Fire).

De services hangen samen met het bedrijfsmodel van Amazon, dat is gebaseerd op vier pilaren; lange termijn, klantgericht, schaal en data.

Jeff Bezos heeft in een brief aan de aandeelhouders geschreven: “It’s all about the long term’’. Amazon haar hoofddoel is namelijk marktleiderschap, in tegenstelling tot andere bedrijven die focussen op winst en de prijs van aandelen. Dat Amazon zich richt op de lange termijn is zichtbaar in het feit dat Amazon pas in 2003 winst behaalden, in de eerste jaren leed het bedrijf nettoverlies. Toch zag Amazon dit niet als een verlies. De focus ligt op de netto-verkopen; Amazon wilt meer verkopen dan de rest, zodat een hoog marktaandeel en zo marktleiderschap kan worden bereikt.

Een tweede onderdeel in het bedrijfsmodel is customer obsession, de klant staat voorop. Middels een overzichtelijke website, lage prijzen en snelle levering probeert Amazon klanten voor zich te winnen. Ook hier is het doel marktleiderschap zichtbaar. Des te meer klanten, des te meer verkopen, des te groter het marktaandeel van Amazon. De hoge uitgaven om klanten te binden aan Amazon leidt wel tot een klein winstmarge van 1.7%.

Schaal heeft betrekking op de hoeveelheid producten dat Amazon aanbiedt. Middels schaal kan Amazon concurreren met kleine bedrijven. Schaal is dus essentieel voor het bereiken van marktleiderschap.

Een laatste pilaar van het bedrijfsmodel is data. Klanten verwachten snelle levering; producten moeten al klaarliggen in een lokaal magazijn, maar kostbare ruimte mag niet worden verspild. Vandaar dat Amazon data inzet om te voorspellen welke producten klanten gaan bestellen en wanneer. Daarnaast wordt data ook gebruikt om te achterhalen welke productlijnen, artikelen, maten en kleuren goed worden verkocht. Op basis van deze informatie ontwikkelt Amazon producten voor eigen labels, bijvoorbeeld Amazon Basics. Tot slot is data ook van belang voor het sneeuwbaleffect: des te meer data, des te beter het product, des te meer gebruikers.

Hierboven is kort het bedrijfsmodel van Amazon toegelicht. In maart 2020 werd Amazon.nl gelanceerd. Voorheen konden Nederlanders via de Duitse Amazon al boeken bestellen, maar nu kunnen Nederlanders allerlei producten bestellen via de Nederlandse variant. Wordt Amazon een succes in Nederland of toch niet?

Er is een grote kans dat Amazon een succes wordt in Nederland. Nederlanders houden namelijk van lage prijzen, geweldige service en gratis leveringen en retourneren. Doordat Amazon pan-Europese leveranciers en verkopers heeft, die onderling moeten concurreren op prijs, zijn prijzen lager.  Amazon staat op dit moment in Nederland op de zesde plek qua omzet van online retailers. Gelet op de geringe marketing op de Nederlandse markt is dit een opmerkelijke presentatie. Zo kent bijna 74% van de Nederlands Amazon van naam, zonder dat zonder dat het bedrijf ooit iets aan promotie heeft gedaan. Bovendien heeft Amazon een aantal troeven die ze kunnen inzetten, zoals Amazon Prime. Amazon Prime is een ‘superabonnement’. Voor een vaste maand- of jaarbijdrage kan je Prime-member worden waarmee je toegang krijgt tot de streamingsdienst Prime Video, je geen verzend- en retourkosten hoeft te betalen en je de garantie krijgt dat bestelde artikelen binnen twee dagen worden geleverd. Het prime abonnement wordt in Nederland de eerste maand gratis aangeboden en kost daarna €2,99 per maand. Dit is een goede deal, gratis bezorging bij Bol.com kost namelijk al €9,99.

Toch is het niet zeker dat Amazon een succes wordt in Nederland. Toen Amazon naar Duitsland kwam werd dit een succes, maar de Duitse e-commercemarkt was toen een stuk minder ontwikkeld dan de Nederlandse markt nu is. Nederlandse spelers beschikken al over een optimaal logistiek systeem met levering op dezelfde of volgende dag als voor 00:00 wordt besteld. Bovendien is de gebruiksvriendelijkheid van Amazon minder dan Nederlanders gewend zijn en baart privacy ons zorgen. Daarnaast zijn Nederlanders vrij merktrouw; 43% blijft het liefst bij de huidige websites kopen, zelfs als Amazon goedkoper is.

Amazon krijgt het dus niet makkelijk, maar ik vermoed dat desondanks de concurrentie van Nederlandse online retailers het bedrijf een succes wordt.