Tunnels in de Toekomst

Op vakantie naar Londen? Een aantal decennia kon dit alleen nog met vliegtuig of met de boot. Als je nu de overtocht naar Groot-Brittanië maakt, hoef je niet de witte kliffen van Dover op te zien doemen, maar alleen het licht aan het eind van de donkere Kanaaltunnel. De bouw hiervan was, zoals de voormalige Franse president Mitterand het noemde, een revolutie voor beide landen. De tunnel werd al in 1802 voor het eerst voorgesteld, maar lange tijd werd het als een financieel en logistiek onmogelijk project gezien. Er zijn landen die met veel bewondering naar deze oeververbinding kijken en deze graag zelf na zouden bootsen. Hieronder vind je drie van deze oeververbindingen die in de steigers staan.

Duitsland & Denemarken

Duitsland & Denemarken? Deze landen grenzen toch gewoon aan elkaar? Dat klopt, maar voor onze twee oosterburen is dat nog niet voldoende. De route van Hamburg naar Kopenhagen over het vasteland van Denemarken is erg om. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze route ook zeker geen pretje is, vooral niet met de trein. Ik ben de tel kwijtgeraakt toen ik het aantal overstappen ben gaan tellen. Het overstappen zelf is ook nog een uitdaging want als het station wordt omgeroepen klinkt dit absoluut niet zoals jij het station op het kaartje zou uitspreken. Er bestaat ook een route waarbij je minder afstand aflegt, maar hierbij rijdt de trein een veerpont op. De twee landen zijn nu van plan om deze te vervangen voor een tunnel. De voorbereidende werkzaamheden zijn al van start gegaan en in 2028 moet de tunnel klaar zijn. Een citytrip naar Kopenhagen met de trein zal over 10 jaar twee uur sneller zijn dan nu.

Gibraltar & Marokko

Plannen om het Afrikaanse en het Europese continent te verbinden bestaan al lange tijd tussen Spanje en Marokko. Momenteel probeert echter een ander Europees land een verbinding met Marokko op touw te zetten, namelijk het Verenigd Koninkrijk. Dit land heeft nu het plan om vanaf hun exclave Gibraltar een tunnel te bouwen naar Marokko. Vanwege de Brexit heeft het land haar banden met de Europese Unie verbroken en is het op zoek naar nieuwe bondgenoten en handelspartners. De beoogde tunnel is ongeveer even lang als de Kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk heeft ook al ervaring met het uitvoeren van zo’n soort project. Naast deze voordelen zijn er ook een paar duidelijke nadelen. Zo zijn er in dit gebied regelmatig aardbevingen wat de veiligheid in gevaar kan brengen. Ook is het volgens experts niet ondenkbaar dat er een geïmproviseerd vluchtelingenkamp kan ontstaan rond dit grensgebied als een soort tweede ‘Jungle van Calais’. Toch heeft de regering van Johnson er vertrouwen in. Gerucht luidt dat hij binnenkort naar Marokko op staatsbezoek gaat om deze plannen uit te werken.

Rode Zee

Een paar millennia geleden deed Mozes het al, de Rode zee doorkruisen. Inmiddels zijn er een aantal landen die dit kunstje met een brug opnieuw proberen te flikken. Djibouti en Jemen hadden plannen om een verbinding te realiseren op het smalste deel van de oever. Hierbij had ook een megastad moeten verrijzen die als gateway zou dienen voor Afrikaanse moslims die de Hadj (bedevaartstocht) naar Mekka willen maken. Beide landen zijn echter straatarm, ze staan respectievelijk op de 136e en 172e plek van landen naar BNP per hoofd van de bevolking. Daarnaast zit Jemen sinds 2015 verwikkeld in een burgeroorlog die het land compleet heeft verwoest.

Realistischer op korte termijn is de Rode Zeeverbinding tussen Egypte en Saudi-Arabië. De twee landen hebben vergevorderde plannen om deze link te realiseren. Een conflict met Israël ligt echter wel op de loer. Israëls verbinding met de Rode Zee zou dan worden afgesloten en in een vredesakkoord met Israël uit 1978 heeft Egypte afgesproken dit niet te doen.

Sommigen van deze projecten staan dus al flink in de steigers, bij andere verbindingen lijkt de overkant van het water vooral nog een vergezicht…

Kopfoto: Thomas Bresson, 2010. Tunnel in Fort de Mutzig, France. Wikimedia Commons. Verkregen via: https://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel#/media/File:14-46-35-f-mutzig.jpg