GeoGast #2: Airbnb als reddende engel
In de rubriek Geogast krijgen we een kijkje in de keuken bij SGPL. Docenten, studenten, stagiaires of andere SGPL-insiders komen aan het woord. Vandaag deelt Twan Fenten, huidig commissaris Extern bij V.U.G.S., zijn inzichten over de positieve kanten van Airbnb.
Je kent het wel: je kijkt al maanden uit naar die ene stedentrip die je vorig jaar al geboekt hebt. In je gedachten dwaal je al af naar idyllische plaatjes met authentieke straten en winkeletalages die je uitnodigend roepen om naar binnen te komen. Eenmaal aangekomen in de stad word je al snel uit de droom geholpen: de straten zijn overspoeld met de zogenaamde rolkoffers. Toeristen teisteren de stad als parasieten, met de logische drukte en overlast tot gevolg. De vraag die onder velen speelt is dan ook logisch: is er een oplossing voor dit probleem?
Het antwoord komt voor sommigen misschien uit een onverwachte hoek: Airbnb. Dit paradepaardje uit de deeleconomie kenmerkt zich doordat men zijn of haar woning beschikbaar kan stellen als overnachtingsplek voor Jan en alleman. De consument heeft er zo een goedkope overnachting bij, de aanbieder zet zijn of haar leegstaande appartement om in inkomsten: een win-win situatie toch? Hoewel de meningen over dit bedrijf sterk verdeeld zijn, weerklinken er in de media vaak de negatieve kanten van het bedrijf. Airbnb zou alleen maar zorgen voor overlast en zou voor een prijsopdrijving van de huurprijzen in een stad zorgen.
Realiteit is dat de media graag de negatieve kanten van dit fenomeen willen uitvergroten, zonder te praten over al het goeds dat dit bedrijf met zich meebrengt. Airbnb speelt een belangrijke rol in het verlichten van de toeristische druk op de binnenstad. Doordat Airbnb’s door de hele stad verspreid liggen, overnachten toeristen niet alleen maar in hotels of B&B’s in de binnenstad. De toeristische bubbel wordt zo gespreid over een groter gebied, waardoor de straten in de binnenstad niet meer zo overspoeld raken door rolkoffers.
Gepaard met deze ruimtelijke spreiding van toeristen gaat ook een spreiding van uitgaven. Toeristen geven niet alleen hun geld uit in restaurants en winkels in de kern van een stad, maar ook in de kleinere en vaak minder bezochte ondernemingen net buiten de gangbare toeristische kern. Airbnb draagt als bedrijf zo indirect bij aan kapitaalspreiding, met als gevolg een hogere mate van gelijkheid onder bedrijven. Dit betekent natuurlijk niet dat de neonlichten en glutenvrije poké bowls opgeruimd kunnen worden. Toeristen behouden hun persoonlijkheid en bezoeken de ondernemingen die in hun straatje passen. Vaak worden zij weggezet als massa, terwijl persoonlijke keuzevrijheid, goede marketing en toevalligheden een significante invloed hebben op de deductie van de toerismegeografie.
Welbeschouwd sluit Airbnb als bedrijf perfect aan bij het streven van stadsbesturen om het imago van hun stad te verbeteren. Veel bestuurlijke ingrepen zijn gericht op het verbeteren van het uiterlijk en het imago van wijken, een proces wat in academische termen bekend staat als gentrificatie. De eerdergenoemde kapitaalspreiding, veroorzaakt door Airbnb’s gelegen buiten het centrum, heeft een directe impact op de omgeving waar deze uitgaven gedaan worden. De groeiende toeristische interesse in de wijken net buiten het centrum kan indirect aansporen tot het opknappen en vernieuwen van een wijk. De wijken kunnen hierdoor interessanter worden voor nieuwe ondernemingen, de woningen stijgen in hun waarde en het algemene imago gaat er tevens op vooruit. Airbnb kan aldus gezien worden als een waardevol instrument in het realiseren van stedelijk beleid, waardoor zij goed binnen het plaatje van de moderne stadseconomie past.
Al met al kan dit artikel gezien worden als een oproep aan alle media. Het is tijd om te stoppen met het bagatelliseren van de revitaliserende werking van Airbnb. Als bedrijf zorgt zij ervoor dat steden hun authentieke karakter behouden en dat jij je geen zorgen meer hoeft te maken over rolkoffers die over je tenen rijden. Sin cambios no hay mariposa!