Supersonisch vliegen, vroeger en nu
De Concorde werd geïntroduceerd in 1976, en bleef tot en met 2003 in dienst. Het vliegtuig is bekend om zijn neus en hoge snelheid. Om een zo laag mogelijke weerstand te hebben werd de neus op een bepaalde manier ontworpen, met als gevolg dat zichtbaarheid uit de cockpit tijdens het landen slecht was. Om dit te verhelpen kan de neus naar beneden gericht worden, waardoor de iconische “droop nose” zichtbaar is. Verder kan de Concorde kon snelheden tot Mach 2.04 halen, iets sneller dan tweemaal de snelheid van geluid. Even ter vergelijking: tegenwoordig duurt een vlucht van Londen naar New York gemiddeld 8 uur. De Concorde kon dat in minder dan 3 uur doen! Hierdoor was het reizen met de Concorde de snelste manier om over de Atlantische Oceaan te vliegen, zolang je de tickets kon betalen. Die waren namelijk niet goedkoop: een retourticket kostte geregeld 12.000 dollar!
Zoals eerder vermeld was de Concorde na 2003 niet meer in dienst. Hoge ticketprijzen zorgde ervoor dat effectief alle zitplaatsen eerste klas zijn, terwijl er niet veel vraag naar zo’n supersonische (sneller dan geluid) vlugt is. Verder werden onderhoudskosten steeds hoger, met als gevolg dat het simpelweg te duur werd om de vliegtuigen in gebruik te houden. De schaarste van de Concorde (maar 20 waren geproduceerd, waarvan 14 voor commercieel gebruik) hielp ook niet. Ten slotte zorgde de hoge snelheid van de Concorde ook voor extreem hoog geluid. Hierdoor kon Concorde niet zijn volle snelheid halen boven land en effectief gelimiteerd werd tot routes boven water, voornamelijk van Londen of Parijs naar New York en terug.
Het is dus helaas al bijna 20 jaar niet meer mogelijk om ‘s ochtends naar New York te vliegen, om dan ‘s avonds weer thuis te zijn. Toch kan daar verandering in komen. Er zijn op dit moment een aantal bedrijven bezig met het ontwerpen van nieuwe supersonische vliegtuigen: Aerion, Spike Aerospace en Boom Technologies. Aerion en Spike ontwerpen privé jets die supersonische snelheden kunnen halen. Boom, daarentegen, gaat de andere richting op. Zij willen een soort Concorde 2 maken, die net zoals de Concorde sneller dan geluid kan gaan en zal puur business class zijn. Echter proberen zij wel het geluidsprobleem van de Concorde op te lossen: als dit lukt zouden ook snelle vluchten over land mogelijk maken, zoals LA naar New York bijvoorbeeld.
Het is nog niet zeker of we ooit weer een supersonische passagiersvliegtuig zullen zien, echter ben ik hoopvol dat het wel gaat gebeuren. En wie weet, misschien zal het in de verre toekomst mogelijk zijn om ook nog eens relatief goedkoop een snel vluchtje naar de andere kant van de wereld.
Nu het artikel over is wil ik het nog even kort hebben over de activiteit die Oikos Online samen met het non-profit onderzoek platform De Focus organiseert. Op 26 mei organiseren wij van 12:30 tot 15:00 een schrijfworkshop waarin we samen leren hoe je een wetenschappelijke boodschap leesbaar maakt voor iemand die niet is gespecialiseerd in jouw vakgebied. Verder krijg je ook nog eens een SAC-punt! Klik hier voor meer info en om je in te schrijven.
Kopfoto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:British_Airways_Concorde_G-BOAC_02.jpg