Rondje Europa per trein
Deze zomer hoop ik na een jaar vertraging eindelijk te gaan Interrailen. Dankzij het Discover-EU programma van de EU heb ik een Interrail pas gewonnen waarmee ik zeven dagen gratis met de trein door Europa kan rondreizen. De EU geeft sinds 2018 elk jaar aan zo’n 25.000 18-jarigen in de Europese Unie een gratis een Interrail pas om ‘Europa te ontdekken, andere jongeren te ontmoeten en een Europese identiteit te ontwikkelen’. Vorig jaar was ik één van de gelukkigen en daarom mag ik dit jaar, vanwege het coronajaar vorig jaar, eindelijk op pad. Aangezien ik zelf nog geen idee heb waar ik waartoe wil, ga ik in dit artikel een klein rondje Europa doen om inspiratie op te doen op het gebied van treinreizen.
Voor de meeste mensen is Interrail vooral handig om te reizen tussen bestemmingen, maar Interrail kan ook leuk zijn voor de reis zelf. Zo waren er tot voor kort nog enkele plekken in Europa waar je met de trein op de boot gaat. Anno 2021 is hier helaas nog maar één van over. Zo is in 2019 is de ‘spoorpont’ tussen Duitsland en Denemarken die door de Fehmarnbelt vaart helaas gestopt. Hier komt een tunnel voor in de plaats: een megaproject dat zo’n 5,5 miljard euro moet kosten en in 2029 af moet zijn. Gelukkig is er nog steeds een plek waar je met de trein op de boot kan: tussen Sicilië en het vasteland van Italië. Een afstand van slechts 7 kilometer, maar nog niet verbonden met een brug of tunnel. Er was een brug gepland, maar deze is in 2013 afgeblazen. Hierdoor bestaat deze ingenieuze constructie van een trein op een boot gelukkig dus nog steeds.
Een andere locatie waar ik graag heen zou willen met de trein is de Baltische Staten. Helaas is het treinnetwerk tussen de landen daar op dit moment nog erg slecht. Er is echter recent begonnen met de aanleg van een hogennelheidslijn vanuit Polen via Litouwen, Letland en Estland naar Finland. Dit is gedaan om de bereikbaarheid met Centraal-Europa en indirect ook de rest van Europa te vergoten. Daarnaast past het bij de ambitities van de Europese Unie om landen in de EU via internationale spoorverbindingen beter met elkaar te verbinden. De Baltische Staten hebben namelijk ook nog eens een andere spoorbreedte dan de rest van Europa, omdat ze vroeger deel uitmaakten van de Sovjet-Unie, die een spoorbreedte van 1520mm gebruikte, tegenover 1435mm in de rest van Europa. De nieuwe hogesnelheidslijn wordt daarom aangelegd met de 1435mm spoorbreedte, waardoor treinen in één stuk kunnen doorrijden naar de rest van Europa.
Helaas komt dat voor mij dus nog wat te vroeg, waardoor ik de Baltische Staten deze zomer waarschijnlijk aan mij voorbij laat gaan. Wat ik wel kan doen is met de nachttrein vanuit Nederland vertrekken, want dat kan sinds dit jaar eindelijk weer. Elke avond om 19:30 vertrekt er vanaf Amsterdam Centraal een trein richting Wenen en Innsbruck, waar je dan de volgende ochtend arriveert. Ideaal voor de Interrail-reiziger, omdat je naast dat je kosten voor een hostel bespaart, het ook maar één reisdag van je past kost. Daarnaast is het ook fijn aan een Interrail pas dat je er ook mee naar landen kan die niet (meer) in de EU zitten. Dus ik kan deze zomer nog mooi naar Engeland om mijn ware Europese identiteit te ontdekken. Ik ben benieuwd!
Kopfoto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Esta%C3%A7%C3%A3o_de_Monte_Novo_%E2%80%A2_Palma,2009.07.25(9367742124).jpg