Oikos treinweek: toeristische treintrajecten

Hoi allemaal! Wat leuk dat je het eerste artikel leest van alweer de laatste week van Oikos-artikelen dit jaar. Ongelooflijk jammer, maar niet getreurd, want deze week hebben we een special: een themaweek over treinen. Waarom treinen? Nou omdat we niet terugkijken naar de geweldige artikelen die afgelopen jaar zijn geschreven, maar omdat we vooruitkijken naar de introweek voor de nieuwe sjaars begin volgend collegejaar met het fantastische thema introrail. 

Vandaag een artikel dat nog van pas kan komen tijdens je zomervakantie: leuke toeristische treintrajecten in het buitenland. Zwitserland, Japan, Engeland en Thailand; kortom we (trein)reizen met jou de hele wereld over. 

We beginnen in Zwitserland, het land vakantieland voor mensen die houden van kaasfondue, van chocola, van bergen en voor mensen die een grote portemonnee hebben. Wie is er nou niet fan van de bergen? Met een tocht van acht uur reis je met de zogenoemde ‘Glacier Express’ dwars door de prachtige Zwitserse alpen. Het traject is al sinds 1930 in gebruik en is oorspronkelijk aangelegd om toeristen naar het gebied te trekken. In totaal is de route 291 kilometer lang. Daar doe je dan acht uur over?! Ja, de trein wordt niets voor niets de langzaamste sneltrein ter wereld genoemd, maar door de prachtige route die de trein rijdt is het alleen maar fijn dat je er extra lang van kunt genieten. Je begint in Zermatt, het dorp aan de voet van de 4478 meter hoge Matterhorn die met zijn kromme topje inmiddels hèt symbool van Zwitserland is geworden. Het hoogt(st)epunt is de Oberalp Pass van 2033 meter, de klim van 600 meter er naartoe en de daling van zo’n 1400 meter erna zorgen gegarandeerd voor poppende oren. De trein gaat daarnaast over 291 viaducten en 91 tunnels. Een van de langste tunnels is de Albatunnel van 5865 meter die al sinds 1903 bestaat. Aangezien deze niet meer aan de strenge veiligheidsnormen voldoet, wordt er een nieuwe tunnel gebouwd, die als het goed is eind dit jaar af is. De trein gaat ook over het Landwasserviaduct die met een bocht van 45 graden wel iets weg heeft van een ander wereldberoemd treintraject: de stoomtrein naar Zweinstein in Harry Potter. 

Al met al biedt de Glacier Express, die een aantal wagons met panoramaview door ramen van boven naar beneden heeft, een prachtige optie om op je gemak van het Zwitserse landschap te genieten. Zeker een aanrader voor deze zomer dus!

Onze volgende bestemming is Japan, het land van de sushi, cultuur en technologie. Van die technologie gaan we goed gebruik maken door te reizen met de shinkansen, de hogesnelheidstrein van Japan. Deze kan tot wel 320 km/h gaan, en is alsnog erg comfortabel om mee te reizen. Ook zullen deze in tegenstelling tot de NS wel op tijd komen: de gemiddelde vertraging is een magere 54 seconden, en dat is inclusief oncontroleerbare factoren zoals natuurrampen. Hierdoor is het mogelijk om vanuit Tokyo binnen en dag ergens compleet anders te komen. Zo kan je met ongeveer 8 uur reizen met de trein van Tokyo naar Sapporo, de grootste stad van het noordelijke eiland Hokkaido. Ter vergelijking, als je een kaart van Japan over Europa legt met Tokyo bij Amsterdam ligt Sapporo naast Oslo! Een mooie route om te nemen is van Tokyo naar Kyoto. Deze rit duurt iets meer dan 2 uur en verbindt de grote, technologische hoofdstad van Tokyo met een meer culturele stad met veel tempels en altaren. Het mooie van deze treinrit is dat je onderweg ook de berg Fuji kan zien! Deze slapende vulkaan is met een hoogte van 3776 meter de hoogste berg van Japan, en speelt een belangrijke rol in Japanse cultuur.

Ongeacht of je de reis tussen Tokyo en Kyoto neemt of juist iets anders kan je met de shinkansen snel, comfortabel en op tijd bijna overal in Japan komen!

Voor iedereen die van geschiedenis en treinreizen houd is Engeland de ideale locatie. Het land heeft als uitvinder van de stoomtrein nog veel historische railsen waar je je terug in de tijd kunt wanen. Het Pickering – Whitbey traject over de North Yorkshire Moorse Railway is zo’n must see historisch traject. Het is een korte treinreis van 29 kilometer over een historisch spoor, aangelegd in de 19de eeuw, 1835 om precies te zijn, toen de stoomtrein net was uitgevonden. In een ouderwetse stoomtrein ga je langs een nationaal park en vele locaties die in films en series zijn gebruikt. Zo figureert het station Goathland als station richting Zweinstein in de Harry Potter films. Naast het treinspoor zelf zitten ook de begin en eindbestemming (Pickering en Whitbey) vol met geschiedenis. Als je niet genoeg kunt krijgen van al het treinreizen en graag wat langer in de trein wilt zitten is de Settle – Carlisle Railway perfect. De 100 kilometer lange spoorlijn is halverwege de 19de eeuw aangelegd en gaat door tunnels en over viaducten om je zo van Yorkshire Dales naar North Pennines te brengen. Op de meeste dagen rijden er moderne treinen maar op speciaal aangewezen dagen rijden er ouderwetse stoomlocomotieven voor de echte historische ervaring. 

Er zijn in Engeland nog vele andere historische treinritten te maken om zo in echte stijl heel Engeland te doorkruisen. De historische treinen rijden niet elke dag dus voor deze reis is goed plannen wel vereist! Maar dat draagt alleen maar bij aan het historische karakter van deze reis (;

Omdat treinen niet alleen maar een mooi erfgoed hebben, maar ook gebruikt zijn in mindere plezante periodes in de menselijke geschiedenis, is dit traject toegevoegd. En ja, het gaat inderdaad over de Tweede Wereldoorlog, maar nee; het is geen treintraject door Duitsland heen. Het traject tussen Bangkok en Nam Tok richting het noorden van Thailand staat beter bekend als Death Railway. De naam linkt terug naar de bouw van het traject en ondersteunende bruggen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Degene die de bouw moesten uitvoeren waren namelijk oorlogsgijzelingen van het Japanse Keizerrijk. De verbinding moest het Japanse leger van oorlogsmiddelen voorzien in Burma, ter ondersteuning van de oorlog. Het was dan ook een alternatief op de kwetsbare zeeverbinding, die door vijandige duikboten te makkelijk kon worden aangevallen.

De uiteindelijk bouw van het hele project was een enorme onderneming. Een Amerikaanse engineer stelt dat de afronding van het traject in de korte periode van twee jaar een enorme prestatie was van de arbeiders, vooral onder de slechte omstandigheden waarin ze waren geplaatst. De enorme hitte en luchtvochtigheid, weinig voedsel en medicatie en amper gereedschap en materialen waren voorzien voor de gevangen. De cijfers zijn erg inconsistent, maar de Australische Overheid (Australiërs moesten als oorlogsgevangen ook aan het traject werken) schat dat van de 330.000 arbeiders er ongeveer 106.000 ter overlijden zijn gekomen….

Met een meer positieve toon wil ik dit stuk afsluiten. De huidige trein rijdt namelijk gewoon door een prachtig stukje Thailand en is voorzien van zowel nationale als toeristische voorzieningen. Als je dit stukje tussen Bangkok en Nam Tok of een van die steden googelt, ben je als snel genoeg verleidt om een vlucht te boeken. 

Kopfoto: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Glacier_express.jpg#mw-jump-to-license