Een opmerkelijke trend van de afgelopen jaren in de muziekwereld is de opkomst van muziekstreamingdiensten. Aanbieders als Spotify, Deezer, SoundCloud en Apple Music laten je, vaak gratis en onbeperkt, naar muziek luisteren. Althans, als je bereid bent om tussen de gratis nummers door af en toe naar een aantal extreem op je zenuwen werkende reclameblokken te luisteren. Door zonder duidelijke aanleiding bijvoorbeeld twee tafeltennissende katten in de reclames op te nemen wordt het zeer hoge irritatiegehalte overigens ook niet onder stoelen of banken gestoken. Het woord gratis moet je dus enigszins relatief zien, of anders een abonnementje op een Premium-versie afsluiten van een tientje per maand.

Hoe dan ook, met de opkomst van deze streamingdiensten is ook het luistergedrag van gebruikers beter en nauwkeuriger te volgen. Zo weet Spotify precies hoeveel Utrechters er op dit moment naar ‘Hotline Bling’ van Drake luisteren. Het populaire streamingplatform heeft deze kennis gelukkig niet onbenut gelaten en kwam afgelopen zomer met de zogenaamde ‘Musical Map: Cities of the World’ op de proppen. Deze interactieve kaart toont de muziekvoorkeuren van de Spotify-gebruikers in verschillende internationale steden. Door op een stad te klikken krijg je een afspeellijst met muziek die onderscheidend is voor die stad, welke tweewekelijks wordt geüpdatet. Muziek en geografie ineen dus. Hieronder kun je met de kaart rommelen, aangezien deze ook bijzonder geschikt lijkt voor de studieontwijkend gedrag vertonende geografiestudent.