Gaat er iets boven Groningen?
Met de kabelbaan van het station Europapark (bij het stadion) via het Sontplein of de IKEA naar het stadscentrum van Groningen. Als het aan de initiatiefnemers van Flyover Groningen ligt, gaat er een kabelbaan boven Groningen. Dit idee is niet nieuw in de Martini stad, echter is het al eens weggezet als “iets voor de Efteling“. Toch kwam in januari naar buiten dat een kabelbaan in Groningen daadwerkelijk haalbaar en rendabel kan zijn.
De kabelbaan wordt ingezet als een slimme oplossing voor de dichtslibbende wegen in de stad en als initiatief voor duurzame mobiliteit. Het is sneller en schoner vervoer dankzij een hoge opstapfrequentie. Ten opzichte van een bus of tram kunnen meer mensen vervoerd worden. Alleen een metro kan meer passagiers verwerken: maar een metronetwerk aanleggen is nogal een ingrijpende aanpassing voor de Nederlandse historische steden. Op een doordeweekse dag zullen drieduizend mensen gebruik maken van de kabelbaan. Op een drukke zaterdag met veel dagjesmensen zelfs vijfduizend. Bonus is de vogelvlucht over de stad.
Omdat de kabelbaan een nieuw soort openbaar vervoersmiddel moet worden in de stad, valt het ook onder de wettelijke regelgeving voor openbaar vervoer. Dit betekent dat de overheid het project moet gaan overnemen. De 230 miljoen die het mag gaan kosten gaat de gemeente niet betalen: maar RTV Noord meldt ons het goede nieuws dat er een investeerder gevonden zou zijn.
Maar een kabelbaan is toch iets voor ski gebieden?
Er zijn ter wereld al meer dan 20 duizend kabelbanen actief. Ja, een hoop in skigebieden maar ook in steden als Singapore, Londen en Caracas. In Londen is een kabelbaan aangelegd boven het Olympisch Park, Canary Wharf, O2 Arena en Thames Barrier. Hoewel de kabelbaan naar Londen East End gaat (niet het meest toeristische gebied van Londen) is de kabelbaan meer een toeristische attractie dan een efficiënte manier van vervoeren. Een retourtje kost dan ook 9 pond.
In La Paz, Bolivia zijn ze al helemaal verzot op de kabelbaan: er zijn daar drie banen die samen 10 kilometer afleggen en daar komen nog eens 20 kilometers bij! Een verschil met Groningen is dat La Paz wel vrij grote hoogteverschillen kent, waardoor het simpelweg veel efficiënter is om een kabelbaan aan te leggen. Het is naast de langste kabelbaan, ook de hoogste ter wereld. Een andere veelvoorkomende barrière is water (Hong Kong). In Groningen ontbreekt enige van deze barrières. Is het dan niet te veel gedoe om maar de bus te kunnen mijden?