De Hoekse Lijn; Hoe een 6-maandig sprookje een 2,5 jaar durende nachtmerrie werd.
Wie tot enkele jaren terug van Rotterdam naar Hoek van Holland wilde reizen maakte gebruik van de treinverbinding met de bijnaam Hoekse Lijn. Vanaf Rotterdam Centraal vertrok de sprinter al sinds 1893 richting het hoekje van Zuid-Holland. Via Vlaardingen en Maassluis stiefelde het boemeltje jarenlang naar zijn trouwe eindpunt. Tot in 2017 de gemeente Rotterdam het besluit neemt om na jarenlang wikken en wegen het treintraject om te bouwen tot metrolijn. Hierdoor zouden er vaker gereden kunnen worden en zouden meer mensen bereikt kunnen worden door de toevoegingen van enkele stations. In theorie een goede verbetering, echter blijkt wel vaker dat metrolijnen aanleggen niet een van de sterke kanten is van de Nederlanders. Ook de Hoekse Lijn liep tegen vele problemen, vertragingen en extra kosten aan.
Al in de laatste jaren van het vorige decennia waren er plannen voor een beoogde ombouw van de treinlijn tot metrolijn. Door te veel aanpassingen en hoge technische kosten kreeg het minder prioriteit. Toch bleef het idee van een ombouw tot metro altijd rondspoken door de gangen van de gemeente Rotterdam. Een speciaal projectbureau wordt opgericht om te onderzoeken wat er nodig is om de ombouw te realiseren en wie er bij betrokken zijn. (Hoekse Lijn) In 2014 wordt dan aangekondigd dat de knoop is doorgehakt en dat de betrokken gemeente de plannen zullen gaan bekijken. Op dit moment is er nog geen vuiltje aan de lucht en zou de ombouw in 2017 binnen 6 maanden plaats moeten vinden. Het idee wordt eindelijk in gang gezet.
Doordat de gemeente nooit echt het idee van de ombouw uit haar hoofd heeft gezet, wordt er ook al tientallen jaren nagedacht over mogelijk aanpassingen die gedaan moeten worden. (Volkskrant) De gemeente was er van overtuigd dat 6 maanden makkelijk haalbaar moeten zijn, weet oud-Vlaardings wethouder Ruud van Harten (CU/SGP) het AD te vertellen. De grootste problemen die volgens de gemeente door het projectbureau Hoekse Lijn waren voorgelegd lagen bij kabels in de weg of her en der wat asbest. Over alle software die nodig was voor het juist laten rijden van een metrolijn bleek achteraf nog niet aanwezig te zijn, iets waar de wethouders nooit weet van bleken te hebben. Volgens oud-Wethouder Marcel Houtkamp was het eerste grote probleem de aanleg van het station Schiedam-Nieuwland dat enkele miljoenen duurder uitviel dan gepland. Doordat alle gemeenten meebetaalde aan de complete lijn, begon hier pas echt de discussie wie wat nou moest regelen. Toen begon men ook de vraag te stellen hoe het zit met de software en benodigde technische aanpassingen aan het spoor.
Hierna wordt ook een onderzoek ingesteld naar de vooruitgang van het project door een onafhankelijk bedrijf. In februari 2018 wordt dit raadsonderzoek gepubliceerd en blijkt het complete project op lossen schroeven te staan. De software blijkt verre van gereed te zijn, er blijken problemen met de bodem zijn en de technische installaties blijken niet in orde te zijn. Daarnaast blijkt de coördinatie en taakverdeling tussen de betrokken partijen absoluut niet goed te zijn. Ook bleek de begroting onder de maat te zijn voor de complexe problemen die opgelost zouden moeten worden. Het blijkt een grote puinhoop binnen de organisatie van het prestigeproject van gemeente Rotterdam. Maar nu alles in werking was gezet moest en zou het afgebouwd moeten worden en werden er grote aanpassing gedaan aan de bouw van de metrolijn. De projectleiding moest de betrokken wethouders beter gaan informeren en er werden nieuwe, weloverwogen subsidieregelingen gemaakt voor de verdere aanleg van de Hoekse Lijn.
Vorige week, op 28 september, was het dan eindelijk zover. De Hoekse Lijn mocht eindelijk haar eerste passagiers begroeten als metrolijn. Na 160.000 kilometer aan testrit mocht het vernieuwde boemeltje de 24 kilometer lange tocht aangaan. Na jaren van businzet, files en vertraging mochten de inwoners van de regio met de nieuwe metrolijn richting Rotterdam of Hoek van Holland. Toch is het project nog niet ten einde, het laatste stuk tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand moet nog gereed worden gemaakt, met als geplande voltooiingsdatum 2022 (NRC). Al met al valt er veel te leren van de aanleg van de Hoekse Lijn, waarin zowat alles is fout gegaan wat fout kon gaan. Nu we kunnen genieten van een, hopelijk, goed werkende metrolijn weten we wat er voor nodig is en hoelang we er in de toekomst op moeten wachten.