Max is op Zandvoort, maar hoe zit het met de toeschouwers?

Op 3 mei van dit jaar zou de eerste Nederlandse Grand Prix sinds 1985 hebben plaatsgevonden, had het Coronavirus niet ervoor gezorgd dat meerdere races afgelast zouden worden, waaronder ook degene in Nederland. Er is al langer sprake van interesse in een Nederlandse GP; sinds Max Verstappen in 2015 zijn eerste race deed is de Nederlandse ‘hype’ voor deze coureur alleen maar toegenomen. Een race in zijn thuisland zou dus een groot animo hebben. Er is miljoenen geïnvesteerd om de krappe baan beter te accommoderen voor de brede F1 wagens van nu, coureurs spreken er over het algemeen ook positief over. Er is echter een groot probleem, niet met het circuit maar de omgeving; Zandvoort is qua locatie een logistieke nachtmerrie.

De hoeveelheid toeschouwers die een GP trekt, hangt natuurlijk af van hoeveel tribunes er zijn, de verwachting is echter dat er meer dan 100.000 man zou kunnen komen (als Corona volgend jaar nog steeds heerst zal dit getal waarschijnlijk veel lager zijn, als de GP dan überhaupt doorgaat). Het probleem is hoe je die 100.000 man naar en van het circuit brengt. NS heeft aangegeven dat ze gedurende het weekend treinen elke 5 minuten tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee laten rijden tegenover het normale aantal van een trein per 30 minuten; veel meer treinen zullen dus rijden. Daarnaast is er ook geen snelweg naar Zandvoort, de dichtstbijzijnde is net ten oosten van Haarlem (de A9 en A200) waarvan je nog ongeveer 20 minuten met de auto onderweg bent naar het circuit; waarschijnlijk meer als het druk is aangezien de wegen naar Zandvoort maar 1 rijstrook breed zijn, niet het prettigste als er nog zo’n 50.000 man niet met de trein maar met de auto zou komen.

Dit betekent natuurlijk niet dat deze problemen niet opgelost kunnen worden; fietsen vanuit Haarlem zou bijvoorbeeld als alternatieve optie kunnen worden aangeboden aangezien de fietstijd vanuit centrum Haarlem ongeveer 30 minuten is, of alsnog een toevoeging van rijstroken op de wegen naar het circuit toe om meer mensen via de wegen te kunnen vervoeren. Het is trouwens niet de eerste keer dat er logistieke problemen kwamen kijken bij een Grand Prix; zo was er 2 jaar terug (in 2018) voor het eerst sinds 2008 een Franse Grand Prix, waar extreem lange files waren aangezien het circuit (net zoals Zandvoort) vrij ver afgelegen is. De organisators hebben geleerd van hun fouten en in 2019 kwamen ze met meerdere maatregelen zoals meer borden, meer (gratis) parkeerplekken en duidelijke instructies. Dit had als gevolg dat er nagenoeg geen file problemen waren. Wellicht kan Zandvoort, in het jaartje dat ze nu hebben, plannen maken om beter met de toestroom van toeschouwers om te gaan dan origineel was gepland.

Natuurlijk hangt dit allemaal ervan af of de volle hoeveelheid toeschouwers wel mag komen kijken volgend jaar. Wie weet gaat de race nogmaals niet door! Het zou echter een gemiste kans zijn. De organisatie van de F1 begint nu bij een aantal circuits een gelimiteerd aantal toeschouwers toe te laten. Deze aantallen zijn veel minder dan normaal en natuurlijk moet iedereen op anderhalve meter blijven, echter zou het een mooie test zijn voor de infrastructuur. Stel er wordt een race gehouden met de helft van de normale hoeveelheid toeschouwers en er gaat dan al iets mis qua transport is dat een mooi leermoment. Het kan ook zo zijn dat alles soepel loopt totdat je de tribunes vol probeert te krijgen. We weten het pas als we het gaan proberen. Hopelijk gaat de Nederlandse GP volgend jaar wel door met tribunes die gevuld zijn met mensen die de race live kunnen meemaken.

Kopfoto: BotMultichill, Wikimediacommons,  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zandvoort_straand.jpg