Beste reizigers, volgende halte: de VS?
Met de trein op vakantie? In Europa kan het! Als je een weekendtripje naar Parijs wil maken, dan kun je vanaf Utrecht Centraal binnen vier uur bovenop de Eiffeltoren staan. Tenminste, als je de rij voor de attractie even negeert. Al valt er nog veel winst te behalen, ons continent ligt al vol met hogesnelheidslijnen. Nederland is hierbinnen nog relatief laat. De HSL begon met rijden in 2009. De eerste treinverbinding op hoge snelheid werd al neergelegd in 1981 van Parijs naar Lyon. Anno 2020 ligt er inmiddels al meer dan 10.000 kilometer aan spoor waar treinen met snelheden van boven de 250 km/u voorbij sjezen.
Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan staat het er heel anders voor. In plaats van het spoor reis men in de VS vooral via de snelweg of in de lucht. Wil je bijvoorbeeld met de trein van Los Angeles naar Las Vegas, wat ongeveer even ver is als van Utrecht naar Parijs, dan wordt je reis een stuk moeizamer. Deze treinverbinding voor passagiers bestaat namelijk helemaal niet eens. Sterker zelfs, de wereldberoemde gokstad heeft niet eens een treinstation. Ook elders in de VS lopen de ontwikkelingen met hogesnelheidslijnen nog niet als een trein. Er zijn welgeteld nul treinverbindingen die als hogesnelheidslijn worden bestempeld in het hele land. Ook al lijkt het station inmiddels gepasseerd, op verschillende plekken proberen ze de vertraging nog wel in te halen. In Californië wordt er gewerkt aan een eerste hogesnelheidslijn tussen LA en San Francisco. Het eind van de tunnel lijkt echter nog niet in zicht. De openingsdatum is al erg vaak naar achter geschoven en staat inmiddels gepland voor 2033.
Toch gloort er hoop voor de Amerikanen. Vorige week is er namelijk een nieuwe president verkozen met een voorliefde voor het spoor. In 1972 verloor Joe Biden net na zijn aanstelling als senator zijn vrouw en dochter in een auto-ongeluk. Toen heeft hij de auto afgezworen en reist hij dagelijks heen en weer tussen zijn woonplaats Wilmington in Delaware en Washington D.C. met de trein. Het treinreizen is hij zodoende tijdens zijn hele carrière blijven doen. Volgens schattingen heeft de ‘president-elect’ er ondertussen 3,2 miljoen kilometer op zitten in zijn favoriete vervoersmiddel. In 1988 stelde hij zichzelf al kandidaat voor het presidentschap, vanaf de achterzijde van een trein. Afgelopen jaar reed er zelfs een heuse campagnetrein dwars door het land. De Democraat heeft dan ook niet voor niets de bijnaam ‘Amtrak Joe’, naar de Amerikaanse spoorwegmaatschappij.
Biden is niet alleen zelf een fervent treinreiziger, hij zet dit ook door in zijn politiek beleid. Als vice-president onder Obama zijn er al grote investeringen gedaan in het opwaarderen van lijnen en stations. Tijdens de verkiezingsperiode heeft hij beloofd dit weer opnieuw te doen en uit te breiden. Daarnaast had Biden het tijdens zijn campagne ook veel over duurzaamheid en een ‘green new deal’. Dit spoorbeleid past daar perfect onder.
Of de ingebakken autocultuur binnenkort echt plaats gaat maken voor de trein moet nog maar blijken. Ook is een inhaalslag op Europa en Oost-Azië op het spoor binnen het presidentschap van ‘Amtrak Joe’ erg ambitieus. Maar met de komende 4 jaar Biden als hoofdconducteur van de VS is de kans op een spoorweg revolutie groter dan ooit. En beter laat dan nooit, want als je de trein hebt gemist, kun je immers altijd gewoon de volgende nemen.
Kopfoto: RaySawak, Wikimedia Commons:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Train_Tracks,_LIRR.JPG