Strava’s data(kunst)

Strava? Hoewel de actieve batatrainers van dit jaar het ongetwijfeld zullen kennen, begin ik toch even met een kleine uitleg voor de minder sportieve goden onder de lezers. Strava is een gps-programma waarmee vooral wielrenners en hardlopers, maar ook andere duur-bewegers als wandelaars, hun sportieve prestaties kunnen bijhouden en uploaden om te delen met andere gebruikers. In de basis gebeurt dat in de vorm van een kaartje met de afgelegde route maar uiteraard kan de app ook allerlei andere gegevens verzamelen zoals je snelheid, hartslag en persoonlijke records. Daar begon het ooit mee.

Interessanter voor de sporter werd het toen Strava segmenten ging toevoegen: challenges in de openbare ruimte met online klassementjes wie waar het hardst heeft gelopen of gefietst. De opkomst van elektrisch-fietsende 50-plussers met Strava zorgde voor een nieuwe ergernis: opeens waren fietsers met, zo valt te zien in de achterliggende statistiekjes, een wel erg lage hartslag de snelste op segmentjes. Een extra nadeel vormde de risico’s die de soms niet zo ervaren wielrenners gingen nemen, in de verblindende strijd om de snelste tijd.

De app met online klassementen en over de hele wereld uit te voeren challenges kreeg een nieuwe dimensie toen wij een jaar geleden noodgedwongen ons hele leven naar het virtuele moesten verplaatsen. Uitdagingen als ‘Eversting’ – binnen 24 uur vaak genoeg één heuvel op fietsen om 8849 hoogtemeters te maken – en de ‘ever single street challenge’ – waarbij je alle straten van een stad uitgelopen of gefietst moet hebben – werden snel populairder.

Alle sportieve gekheid op een stokje, biedt Strava ook nog wat leuks voor de fatsoenlijk gematigde fietser of hardloper? Misschien iets creatiefs, of nog beter: iets creatiefs-geografisch? Jazeker, filosoof Ernst Cassirer schreef al dat de mens een ‘homo symbolicum’ is, dus het ontstaan van ‘Strava Art’ was niet meer dan logisch.

Strava Art is in de kern een combinatie van landschapskunst en performance art. Door een route in een bepaald patroon te rijden of lopen, kan je een figuur tekenen op het kaartje waarop je je afgelegde toch uiteindelijk upload. Om meer inspiratie op te doen is er een instagram-pagina met Strava’s finest kunstwerkjes. Ook als je zelf in een minder visionaire bui bent kun je bestaande werken her-creëren, bijvoorbeeld een muis in de omgeving van Utrecht. De 132 kilometer lange fietsroute, gemaakt door Richard Stronks, vind je hier.

Strava biedt nog wat anders interessants en dat is data. Heel veel data om precies te zijn. In 2018 rapporteerde het bedrijf meer dan 8 miljoen geüploade activiteiten per dag, terwijl elke 45 dagen een miljoen nieuwe gebruikers konden worden verwelkomd. Een simpele visualisatie van de gebruikspatronen is een ‘global heatmap’, een kaart die de ‘hitte’ weergeeft die veroorzaakt wordt door alle openbare activiteiten van de afgelopen twee jaar, dat gaat om 13 biljoen gps-punten. Ziet er leuk uit, maar lijkt een redelijk onschuldig project te zijn. Totdat een Australische student in 2018 ontdekte dat de app ook populair was onder Amerikaanse militairen, waardoor Amerikaanse legerbasissen, inclusief die in Syrië en Afghanistan, gedetailleerd oplichtten op de heatmap. Ondanks beperkte veiligheidsrisico’s, de basissen waren bekend en militairen konden niet real-life gevolgd worden, leidde deze ontdekking ook in Nederland tot wat opschudding. Zo werd online gespeculeerd over de verantwoordelijke voor een dun streepje activiteit dat tot aan de voordeur van Koning Willem-Alexander’s woning leidde.

Hoewel zorgen over veiligheid en privacy er toe leidden dat Strava de verwerking van gegevens door derde partijen de laatste jaren inperkte, zijn onderzoekers in verschillende wetenschapsvelden zich goed bewust van het potentieel dat de reusachtige hoeveelheid data biedt. Als reactie hierop is Strava Metro in het leven geroepen, een platform met uitgebreide, geanonimiseerde datasets over de activiteit van wandelaars en fietsers in de hele wereld. Naar eigen zeggen is het de grootste verzameling data over mens-aangedreven transport ter wereld. De organisatie werkt niet samen met winkeliers of vastgoedeigenaren, maar biedt wel gratis haar diensten aan voor planners, overheden en ‘safe-infrastructure advocates’ – partijen die een positieve impact willen maken op de fysieke leefomgeving en steden van de toekomst. Geïnteresseerd en benieuwd? Check deze case studies of de demo.  

Kopfoto: https://www.strav.art/

Strava-foto: Leo Bier, WikimediaCommons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logo_Strava.png

Kaartje Muis: Strava-account Richard Stronks

Bronnen:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Strava
  • https://metro.strava.com/