Waarom is de passagierstrein niet succesvol in de Verenigde Staten?
Hier in Europa is het heel normaal om de trein te pakken: of het nou naar werk is, naar school of zelfs naar het buitenland niemand kijkt raar op als je de trein pakt. In de Verenigde Staten wordt de trein echter nauwelijks gebruikt voor personenvervoer.
Amerika is bekend als een echt auto land: het is bijvoorbeeld in veel steden lastig om rond te komen zonder auto. Dit is omdat de steden ontworpen zijn om doorheen te rijden met de auto, met als gevolg weinig ruimte voor fietsers, trams, en andere vormen van transport. Echter zijn auto’s op lange afstanden vaak minder prettig: iemand moet rijden en dus attent blijven, en je moet stoppen om de auto vol te tanken of op te laden. Zoals eerder gezegd kan je in Europa voor een lange afstand reizen vaak de trein pakken: iedereen kan relaxen, je hebt meestal meer ruimte en je hoeft niet te stoppen voor een toiletpauze of een kop koffie. Ondanks deze voordelen is de trein als vervoermiddel nauwelijks van de grond gekomen in de Verenigde Staten. Maar waarom?
Er zijn een aantal redenen hiervoor. Ten eerste is er de grootte van de V.S., en dan voornamelijk de spreiding van de bevolking in deze grootte. Veel van de bevolking woont namelijk aan de westkust of oostkust van de V.S. in plaats van een meer gelijke spreiding zoals bijvoorbeeld in Nederland. Dit heeft als gevolg dat treinen alleen economisch rendabel zijn voor het verplaatsen van goederen in plaats van mensen op deze afstand. Dit komt gedeeltelijk door vliegen. Op kleinere afstanden (zoals die in Europa) kost het vaak meer tijd om naar het vliegveld te gaan, in te checken, je vliegtuig in te gaan, te vliegen, weer het vliegtuig uit te gaan en vervolgens te reizen naar je bestemming in de buurt van het vliegveld. Met de trein gaan kost een stuk minder tijd. In de V.S. daarentegen zijn de afstand zo groot dat vliegen vaak simpelweg veel sneller (en soms ook goedkoper) is dan met de trein gaan. Dit zorgt ervoor dat vliegen aantrekkelijker is dan met de trein gaan, met als gevolg dat het de voorkeur krijgt.
Toch zijn er ook stukken in de V.S. waar treinrails logisch zouden zijn: plekken waar de afstand groot genoeg is waar de trein beter zou zijn dan de auto, maar toch niet zo groot dat vliegen preferabel wordt. Zo heb je een aantal plekken met meerdere grote steden op een lijn die goed gebruik kunnen maken van een spoorlijn, zoals Californië ( San Francisco, Los Angeles en San Diego), Florida (Miami, Orlando en Jacksonville) en het noordoosten van het land (Washington, Baltimore, Philadelphia, New York en Boston).
Er zijn een aantal problemen die treinen hier ook hebben. Amtrak, het nationale bedrijf voor passagiers reizen met de trein, bezit maar vrij weinig sporen. Als gevolg hiervan krijgen Amtrak treinen op rails die niet van Amtrak zijn vaak vertraging omdat goederentreinen voorrang krijgen. Dit zorgt voor vertraging, en dus langere reistijden. Verder zijn de genoemde gebieden vaak al heel dichtbebouwd. Amtrak heeft gekeken naar de route in het noordoosten van het land, echter zouden er veel huizen vernield moeten worden samen met de komst van nieuwe rails. De totale kosten? 151 miljard dollar, 75 keer de omzet van het bedrijf in een jaar.
Er zijn dus veel redenen waarom treinreizen nooit groot geworden is in de V.S. en waarschijnlijk nooit groot gaat worden. Wellicht heeft de NS bij ons wel is vertraging, echter heb ik liever vertraging dan helemaal geen trein.
kopfoto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amtrak_Pacific_Surfliner_Van_Nuys_July_2012.jpg