Naast de Brexit, Trump, Aleppo en David Bowie, was 2016 ook het jaar van Utrecht Centraal. Weekenden lang was ‘ons stadsie’ slecht te bereiken per trein omdat de sporen werden ontward. Treinen rijden daardoor iets sneller het perron op (en dus rijden goederentreinen ook harder – ‘au’ namens mijn gehoor). In december was het helemaal feest: de vernieuwde hal werd geopend en de Moreelsebrug in gebruik genomen. En we hebben eindelijk een fatsoenlijke bioscoop! Kortom: de nieuwe toegangspoort tot de stad wordt langzaam uit de contouren zichtbaar.

Maar een echt paradepaardje is het (nog) niet. Ja, het is ruim en licht en het golvende dak heeft wat. Er is een awesome Harry Potter Pop-Up Store. Maar de stationshal heeft niet de allure die bijvoorbeeld het station van Arnhem en Rotterdam hebben. Maar was de slogan van de Grote Verbouwing niet CU2030? Ik ben er nog steeds niet uit of dit slaat op het netnummer van Utrecht of de verwachte einddatum van het Project – maar in ieder geval zijn ‘we’ nog niet klaar.

werkinuitvoering
De stand van zaken per 1 januari 2017 in het Stationsgebied Utrecht

De hal mag dan klaar zijn, de echte toegangspoort tot de stad is dat nog lange na niet. Het gehate Hoog Catharijne krijgt een make-over, het water komt terug, we krijgen een echt stationsplein en de grootste fietsenstalling ter wereld. Over dat plein word ik heel enthousiast, je wordt niet langer gedwongen door Hoog Catharijne te lopen en Utrecht Centraal krijgt eindelijk haar entree die de stad verdiend. De werkzaamheden zijn al in uitvoering – volgens mij moest het halverwege 2017 af zijn.

zicht-op-stationplein-oost-met-daaronder-12500-fietsen_1
Het toekomstige stationsplein: Utrecht bouwt in het stationsgebied aan de toekomst van de stad: een ontmoetingsplek voor iedereen die wil reizen, winkelen, wonen, werken en ontspannen in de dynamiek van het hart van Nederland (CU2030.nl)

 

Steden zijn altijd in beweging en worden voortdurend aangepast aan de moderne visie op mobiliteit. Utrecht heeft daar veel onder te lijden gehad: ooit een chique wijk, verloederd in de jaren tachtig als een plek voor junks en hoeren. Ooit had Utrecht Centraal ook zo’n prachtige oude stationshal en ditto Stationsstraat, maar deze kon de overweldigende reizigersstromen niet meer aan (en Hoog Catharijne werd een goed idee gevonden…), maar gelukkig ziet de hal er binnenkort niet meer zo uit dan een luttele paar jaar geleden. Als er iemand goede voornemens heeft gehad, dan is het Utrecht Centraal wel. Het wordt ontzettend tof.

De transformatie in beeld (meer foto’s hier)

In de jaren '50 werd ruimte gemaakt voor de auto rondom het stationsgebied. Dit betekende vaarwel huizen en Singel
In de jaren ’50 werd ruimte gemaakt voor de auto rondom het stationsgebied. Dit betekende vaarwel huizen en Singel
x28741-m5369-utrechtsarchief-1970x
Utrecht CS in de jaren ’70
utrecht
De Stationsstraat (dit is nu een parkeergarage onder Hoog Catharijne)
4509a43713073ec33055e11d44e9f8d4
Wellicht herken je dit nog wel .. (busstation Centrumzijde)
stationshal-utrecht
Een plein! Een plein! Het pad rechts op de foto is het huidige wandelpad tussen Hoog Catharijne en het Stadskantoor, waar volgend jaar ook een paviljoen wordt geopend

Dit artikel is geïnspireerd op de nieuwe ‘geografen-porn’ serie Onzichtbaar Nederland, waar Utrecht uitgebreid aanbod komt in de aflevering ‘Stad’. Deze kun je hier terugkijken: http://www.vpro.nl/onzichtbaar-nederland/kijk/afleveringen/2016/stad.html

PS. en omdat het toch kerstvakantie is, dit is een leuk filmpje van Maarten van Rossem op Utrecht Centraal