Duurzame vliegtuigmaaltijd: hypocriet of niet?
Ben je van plan aankomend jaar met Singapore Airlines naar je vakantiebestemming te vliegen, dan kun je iets bijzonders verwachten. Vanaf het einde van dit jaar biedt Singapore Airlines niet langer een standaard vliegtuigmaaltijd aan. De vliegtuigmaatschappij heeft namelijk besloten zich meer in te gaan zetten voor het milieu. Daarom krijg je voortaan een duurzame maaltijd voorgeschoteld. Producten die je voorgeschoteld krijgt zijn duurzame producten gekocht in landen waar Singapore Airlines op vliegt. Bovendien zal er minder vlees in de maaltijden verwerkt worden. Volgens Topman Marvin Tan heeft de directie van Singapore Airlines dit besluit genomen om zo ‘’de voortdurende inspanningen van de maatschappij te versterken om tot een lagere CO2-voetstap te komen’’. Dat is volgens velen nodig, aangezien Singapore Airlines niet al te goed staat aangeschreven op het gebied van duurzaamheid.
Voor een bedrijf dat winst maakt met het meest vervuilende vervoersmiddel dat er bestaat, kun je je afvragen in hoeverre dit nou echt invloed zal hebben op de totale CO2-emissie die het veroorzaakt. Bijvoorbeeld, om een vlucht naar Azië te compenseren moet volgens de Volkskrant een gemiddeld huishouden (2,2 personen) vijf jaar lang geen vlees eten. Hoe denkt Singapore Airlines haar CO2-emissie in aanzienlijke mate te gaan verminderen door haar passagiers één keer een duurzame maaltijd te laten eten terwijl zij wel gericht is op winstmaximalisatie en dus zoveel mogelijk vluchten wil faciliteren? Bovendien is er ook veel kritiek op de duurzaamheid van het voedsel. Hoe lokaal is het voedsel dat geproduceerd gaat worden voor de vliegmaatschappij en hoe komt het bij het vliegveld? De maatregel van Singapore Airlines is een leuk initiatief, maar of het echt resultaat zal hebben valt te betwijfelen.
Maar wat zijn dan wel mogelijke oplossingen om het negatieve effect van vliegen terug te dringen? De Nederlandse regering heeft een oplossing bedacht. Zij wil namelijk een Europese belasting op luchtvaart. De Nederlandse regering is van mening dat het duurder maken van vliegen consumenten zal demotiveren vaak met het vliegtuig op vakantie te gaan. Door minder vraag zouden vliegtuigmaatschappijen in een markteconomie ook minder moeten gaan aanbieden en door minder vluchten zal de CO2 uitstoot moeten afnemen. Maar de Nederlandse regering gaat verder: lukt het niet om een Europese heffing of belasting in te voeren, dan komt er per 2021 een vliegbelasting voor Nederland, zo staat in het regeerakkoord. De heffing zal moeten worden afgedragen door de Nederlandse luchthavens, maar natuurlijk doorgerekend worden aan de consument. De belasting zou €7 bedragen per binnenlandse en Europese vlucht, vluchten tot een afstand van 6000 km (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) worden belast met €22 en op vluchten naar de rest van de wereld zou een heffing van zo’n €40 moeten komen.
Natuurlijk is lang niet iedereen hier blij mee. Als reislustige SGPL’er zie ik dit liever niet gebeuren. Maar wat is het alternatief? Vliegtuigmaatschappijen zullen blijven vliegen zolang er vraag is en zij winst maken. Daarom ligt er ook een grote verantwoordelijkheid bij de consument. Als de consument haar gedrag aanpast heeft dit invloed op luchtvaartmaatschappijen. Kies bijvoorbeeld een directe vlucht. De meeste brandstof wordt gebruikt bij het opstijgen en dus stoot een vliegtuig dan het meeste CO2 uit. Als je dit meermaals moet doen stoot je dus meer CO2 uit dan wanneer je maar één keer hoeft op te stijgen. Daarnaast kun je kiezen voor een vliegtuigmaatschappij die goed scoort op het gebied van milieuvriendelijkheid. Op deze manier weet je zeker dat er zo zuinig mogelijk gevlogen wordt. Een goede manier om erachter te komen welke maatschappijen het het beste doen op gebied van milieu is via de Atmosfair Airline Index. In deze jaarlijkse publicatie wordt onderscheid gemaakt tussen vliegtuigmaatschappijen die vliegen op korte, middellange en lange afstanden en krijgen zij een label (zoiets als een energielabel) toebedeeld. Maar eigenlijk de enige echte manier om als consument het verschil te maken, is heel simpel: minder vliegen.